DEBATT

Debatt: sensur

Kunsten å ha to tanker i hodet

Å beskylde oss for å være «politisk korrekte» er bare en hersketeknikk.

FORSVARER BESLUTNINGEN: Arrangørene av den feministiske kunstfestivalen Feminine Tripper, Kristiane Nerdrum Bøgwald (t.v.) og Margrete Slettebø nektet kunstnere bosatt i Israel å delta på festivalen. I dette innlegget forsvarer de beslutningen. Foto: Privat
FORSVARER BESLUTNINGEN: Arrangørene av den feministiske kunstfestivalen Feminine Tripper, Kristiane Nerdrum Bøgwald (t.v.) og Margrete Slettebø nektet kunstnere bosatt i Israel å delta på festivalen. I dette innlegget forsvarer de beslutningen. Foto: Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Som arrangører av festivalen Feminine Tripper er det flere ting i Tonje Gjevjons tekst vi gjerne vil kommentere. Vi er to scenekunstnere som uken før påske arrangerte en kunstfestival om femininitet og kjønnsidentitet i kjølvannet av Metoo-kampanjen. Når man lager en kunstfestival er man hele tiden nødt til å ta store og små avgjørelser. Hvert minste valg underbygger en politikk og en måte å se verden på. Velger man å programmere israelske kunstnere eller israelske institusjoner, slik Nationaltheatret gjorde for noen år siden, tar man et politisk standpunkt. Velger man å ikke forholde seg til Israels okkupasjon, så er man likevel med på å normalisere en folkerettsstridig okkupasjon av et helt folk.

Gjennom vår utlysning på nettet fikk vi inn totalt 117 søknader fra 22 ulike land. 12 av disse søknadene var fra Israelske kunstnere. De kunstnerne som for tiden har sitt virke i Israel fikk et politisk avslag, mens de israelerne som bor utenfor ble behandlet ordinært. Bakgrunnen for vårt politiske avslag er at vi vet at kunst og kultur er et ekstremt viktige virkemiddel for at staten Israel skal fremstå som en «normal» kulturnasjon, og ikke en internasjonalt kritisert okkupasjonsmakt. Vi vet også at kunstnere i Palestina ikke har den samme friheten til å velge «normalitet» eller en kunst fri for politisk ytring. For en kunstner under okkupasjon er disse begrepene innholdsløse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer