PÅ HODET: - Håndverkernes høringssvar illustrerer godt forskjellen på å leve av å piske opp stemningen i sosiale medier og det å jobbe for faktisk endring, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / Scanpix
PÅ HODET: - Håndverkernes høringssvar illustrerer godt forskjellen på å leve av å piske opp stemningen i sosiale medier og det å jobbe for faktisk endring, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / ScanpixVis mer

Kunsten å være konstruktiv

Oslos håndverkere kommer med konstruktiv kritikk av byrådets bilpolitikk. Men på Facebook blir dette snudd på hodet, i jakten på nye fiendebilder.

Meninger

I et høringssvar fra Oslo håndverk og industriforening, beskriver håndverkerne de problemene de opplever som følge av byrådets politikk om et bilfritt sentrum. Kjernebudskapet er at det ikke tas nok hensyn til summen av ulemper nåværende politikk har ført til for de som må bruke bilen på jobb. Blant annet kan vi lese at:

Spaltist

Andreas Halse

er daglig leder i Svenssonstiftelsen.

Siste publiserte innlegg

«Fjerning av parkeringsplasser på gateplan (flere håndverkerbiler går ikke inn i p-hus), endring av kjøremønster og økte bomavgifter, utgjør en ikke ubetydelig belastning for våre medlemmer som utfører oppdrag innenfor Ring 1. Våre medlemmer opplever økte utfordringer med å komme frem til næringsparkeringene, oppdragsstedene, finne p-plasser generelt og økt kjørelengde i sentrum».

Høringen inneholder også flere konkrete forslag som kan bedre situasjonen. For eksempel foreslår de et eget håndverker-kort som sikrer bedre parkeringsmuligheter og lavere avgifter for seriøse håndverksbedrifter.

Brevet inneholder også nyanserte formuleringer som at man «setter pris på arbeidet med å få bort privatbilismen i sentrum for å bedre fremkommeligheten for myke trafikanter, varelevelevering, håndverkere og andre tjenesteytende virksomheter».

Det høringssvaret ikke er, er et frådende personangrep på Lan Marie Berg eller andre navngitte personer i byrådet. Dette har tilsynelatende falt Jarle Aabø og hans facebookgruppe «Ja til bilen i Oslo», tungt for brystet. Han snur verden på hodet, og beskriver det som at Oslos håndverkere «hyller Raymond Johansen» og «roser byrådet» for arbeidet med bilfritt sentrum. Han lenker beleilig nok ikke til selve brevet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leser man høringssvaret vil man derimot se at Aabøs innlegg er et desperat forsøk på å skaffe seg stadig nye fiender i sitt samferdselspolitiske korstog.

Motivasjonen bak å velge seg ut hardtarbeidende håndverkere som nye motstandere kan man bare lure på. At PR-mannen Aabø har vanskelig for å forstå yrkesgrupper som er avhengig av å bruke bil i jobben, er i hvert fall åpenbart.

Å komme med faktiske forslag fremfor frådende personangrep er muligens en arbeidsform som er fremmed for Aabø. For folk i vanlige jobber som må leve med den politiske virkeligheten hver eneste dag er imidlertid resultater langt viktigere enn å ha de drøyeste formuleringene på Facebook. For noen er sikkert likes på Facebook viktigere enn politikken som føres, men for folk som skal utføre håndverkstjenester i hovedstaden er det en god del viktigere å få på plass løsninger. Løsninger som gjør at man for eksempel kan frakte utstyret man trenger frem til arbeidsstedet og at det kan skje uten at man blakker seg fullstendig.

Om det er nyansene i høringssvaret eller at man skiller mellom folk som bruker bil på fritiden og i arbeidet som provoserer den mye omtalte Facebook-gruppen er vanskelig å vite. Uansett illustrerer det godt forskjellen på å leve av å piske opp stemningen i sosiale medier og det å jobbe for faktisk endring.

Byrådets politikk for bilfri by er langt fra en fullkommen plan. At berørte yrkesgrupper kommer med saklig kritikk og gode forslag er helt avgjørende for at det skal være mulig å justere kursen i fremtiden. Jarle Aabø med sine mange utspill, unyanserte tilnærming og ustanselige jakt på nye fiender kan imidlertid gjøre det langt vanskeligere å få gjennomslag for legitim kritikk.

Les Aabøs svar her: Når Dagbladet bryter presseetikken