APPELL TIL KULTURMINISTEREN: Ikke kutt i post 74, men bruk energi på å støtte visningsstedene slik at de kan honorere ordentlig. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
APPELL TIL KULTURMINISTEREN: Ikke kutt i post 74, men bruk energi på å støtte visningsstedene slik at de kan honorere ordentlig. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Kunsten å være kulturminister

Thorhild Widvey sier hun vil se med friske næringsøyne på kulturfeltet. Det er det siste kunstnere trenger.

Debattinnlegg

Kjære Thorhild Widvey. Gratulerer med ny jobb. Beklager om jeg ikke deler din begeistring over dette friske blikket du vil se på kunstfeltet med. Du har i flere intervjuer brukt ordet næring i forbindelse med kunst. Du sier du vil være med å løfte fram de som driver med kultur på kommersiell basis. Jeg lurer på, hvor skarpe er brillene dine når det gjelder det visuelle kunstfeltet, og hva er egentlig et kunstverk?

I dag, under biennalen Performa 13 i New York, skal kunstneren Tori Wrånes vise sitt nyeste verk «YES NIX». Dette er, ifølge rykter, en visuell konsert bestående av performere på sykkel, godt voksne mennesker i en blokkfløyte-ekstase, og Wrånes’ egen kropp og stemme som svaier fram og tilbake i en skuddlinje mellom to publikums tribuner.

Vi er vel enige om at dette blir vanskelig å henge på veggen. Men jeg tror det hun sier gjennom verket vil være viktig. Eller se på Marianne Heiers performance fra åpningen av Lorck-Schive prisen i Trondheim Kunstmuseum nå i oktober. Hun leste utdrag fra talen som Siv Jensen holdt til Frp’s landsmøte i mai. På kunstnerens vis. Et interessant rollebytte. Umulig å kjøpe, men jeg ville ikke vært opplevelsen foruten.

De siste åra har det dukket opp en rekke nye kunstnerdrevne visningssteder i de store byene i Norge, og scenen har aldri vært bedre ifølge utenlandske medier. Septembernummeret av Frieze viet plass til hele to skribenter som presenterte ulike norske initiativer. Og under den prestisjetunge kunstmessen Frieze London, var to norske gallerier representert, det etablerte Standard (Oslo) som representerer bl.a. Matias Faldbakken, Gardar Eide Einarsson og Ann Cathrin November Høibo. Og det nye galleriet VI, VII, som ligger i Gamlebyen, et område i stadig vekst. På Grønland ligger kunstnerdrevne visningssteder som perler på en snor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I går og i dag besøker sju internasjonale kjente kunstkritikere hovedstaden for å se nærmere på vår aktive samtidskunstscene. De skal treffe aktører innen kunstfeltet samt journalister og kritikere. Initiativtakerne til møtet er medlemmene fra gruppen «Oslo Curator Jour Fixe», som består av kuratorer, frilansere og institusjonsdirektører fra ikke-kommersielle visningssteder, som Mats Stjernstedt fra Kunstnernes Hus, Stephanie von Spreter fra Fotogalleriet og Sabrina van der Ley fra Samtidsmuseet. Prosjektet skal danne grunnlaget for å initiere en «Oslo Art Week» i 2014 med et større program som kan trekke flere internasjonale besøkere samt kritikere og journalister til landet.

Den norske kunstscenen er altså vital og selvkjørende, men kunstnerlønnen henger etter. Dette var i fokus under Kunstneraksjonen som fant sted over hele Norge på tirsdag. Utenfor Stortinget i Oslo holdt flere ledere av kunstnerorganisasjoner appell, mens ordene som ble brukt i målsettingen for den borgerlige politikken; Frihet, mangfold og kvalitet, ble paroler for anledningen. Hilde Tørdal fra Norske Billedkunstnere (NBK) snakket om viktigheten av frihet til å jobbe autonomt med egendefinerte kunstprosjekter. Finansieringen av denne friheten finnes gjennom relativt små beløp hos Norsk Kulturråd og det er derfor essensielt at vi har et kunnskapsrikt råd. NBK ønsker også å sette (fortsatt) fokus på kunstnerpolitikken og spesielt se nærmere på pensjon, vederlag og honorar for utført arbeid. Dette er enkle ting vår gruppe mangler, som andre yrkesgrupper tar for gitt. Appellen fra styreleder Matti Lucie Arentz, fra Forbundet Frie Fotografer (FFF), fokuserte på Post 74 i stortingsmeldingen. Under denne posten ligger årlige tilskudd til drift av en rekke enkelttiltak og virksomheter innenfor hele kunst og kulturfeltet i Norge. FFF er den eneste organisasjonen som ikke mottar statlig driftsstøtte. I statsbudsjettet er det foreslått et kutt i denne posten på 14.5 millioner kroner, noe som innebærer at FFF heller ikke nå får fast plass på statsbudsjettet.

Flere av dine kollegaer fra Stortinget snakket, Bård Vegar Solhjell, nå kulturpolitisk talsmann for SV, innrømmet at Kulturløftet 1 og 2 ikke hadde hevet levevilkårene for kunstnere. Han sa han var åpen for en nær dialog med oss om våre behov. Du var ikke til stede, men din statssekretær Knut Olav Åmås var. Han synes det er bra at billedkunstnere mobiliserer fordi vi, ifølge ham, ikke har hatt det som vane på mange år, etter åtte år med en rødgrønn døs og en stadig økende pengestrøm. Det vi trenger nå, mener han, er å se kritisk på hva pengene har gått til, og hvordan de har virket. Han mener kunstnere skal tenke på seg selv som næringsdrivende. Jeg spurte hvordan kunstnere som Wrånes eller Heier skal kunne leve av kunsten sin, og han sier at noen er mer avhengig av offentlig støtte og stipender enn andre. Åmås presiserer at dere ikke har svarene og er veldig interessert i hva vi forteller dere.

Vi er allerede selvstendig næringsdrivende og gjør alt på det kunstnerstipendet vi lever på. Det kan ikke være vår jobb å også gå til næringslivet. Alle kunstnere som har sett den hyppig delte youtube-videoen med Julia Brannstrøms tale fra landsmøtet for Fremskrittspartiet for noen år siden, kjenner sikkert på følelsen av å være en snylter med sugerøret langt ned i statskassa som Brannstrøm så uvitende formulerer det. Kunstnere i dag har generelt lavere inntekter enn andre arbeidstakere og de skapende kunstnerne har lavest gjennomsnittlig inntekt fra kunstnerisk arbeid. Kunstnere som arbeider med ikke-salgbar kunst får nesten aldri betalt for det arbeidet de gjør. Det er essensielt at visningsstedenes utstillingshonorar høynes.

Det kan godt være at dine «næringsbriller» kommer godt med, vi trenger en visjonær kulturminister som kan løfte norsk samtidskunst ut i verden. Men jeg ber deg om å rette søkelyset mot visningsstedene. Ikke kutt i post 74, men bruk energi på å støtte visningsstedene slik at de kan honorere ordentlig. Og ikke rør stipendene, det er det vi har.