TRENDY: Bjørn Eidsvåg er blitt hipsternes kjæledegge, skriver Trude Ringheim. 
Foto: Lars Eivind Bones
TRENDY: Bjørn Eidsvåg er blitt hipsternes kjæledegge, skriver Trude Ringheim. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Kunsten å være kul

Veteranen Bjørn Eidsvåg (56) er inne i varmen hos den unge medieeliten.

OPPSKRIFTEN ER grei: Kast deg ut i sosiale medier. Vær frisk, fandenivoldsk og personlig. Få deg noen unge, kule venner som du kan henge med. Vær tilbakelent og trekk ei stor, svart strikkelue godt ned i panna på litt sånn yo-yo-vis. Skaff deg nye samarbeidspartnere.

LØRDAG twitret Bjørn Eidsvåg at han var på konsert på Rockefeller i Oslo med hiphop-gruppa Karpe Diem, i likhet med yngre popartister som Marit Larsen og Lise Karlsnes. En av Norges mest folkekjære artister - kjent for sin tro, tvil, melankoli og erotiske konnotasjoner - var tidlig ute på Twitter. Eidsvåg er blant landets absolutt mest kjente kjendistwitrere og har holdt egen Twitter-konferanse for fansen og media.

HAN ER BLODFAN av «Radioresepsjonen» på NRK P3. Eidsvåg har vært vikar der tre ganger. Han kalles «Losen» av Steinar Sagen og har fått mye ros for å være lubbensexy, akkurat slik som Steinar. Høydepunkter i vennskapet er Eidsvågs latterkrampe på direkten og en duett med «Bønna og Basse» (altså Bjørn og Steinar) på artistens kjente låt «Floden» - den med «eg vasse i sivet ditt» som sexprest Einar Gelius innbiller seg har noe med våtsex å gjøre. Eidsvåg var til og med klimakset på den utsolgte Rockefeller-konserten til «Radioresepsjonen» i vår. Gjensidig dyrking er gøy - og det lønner seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EIDSVÅG ER BLITT hipsternes kjæledegge, som omfavnes av det unge kulturlivet og media. I motsetning til Finn Kalvik, som ble offentlig knust som parodioffer for Harald Eia, blir rockepresten humret fram. Den nye populariteten skyldes på ingen måte hans musikalske revitalisering. Eidsvåg høres (nesten) ut som han alltid har gjort, selv med produsenthjelp fra Thomas Dybdahl på sitt 24. album. De nye forbindelsene handler trolig mer om felles humor med yngre folk og god nettverksbygging. Norge er et snilt, veldig lite kjendisland.

HAN HAR VÆRT gjest hos Thomas Seltzer i «Trygdekontoret», i «Senkveld» med Thomas og Harald og dukker opp i «Lydverket» for andre gang på kort tid. Han har vårt hiphop-prest på plata til bergensrapperen Lars Valeur. Snakk om å skaffe seg kred! Samarbeidet med Dybdahl er også veldig riktig. En klar foryngelse, men heldigvis, ingen krampaktige takter. For øvrig snakker Eidsvåg i lanseringsintervju med Dagbladet sist lørdag om hvor selvopptatt han var før og at han ble ei klyse i fylla.

GITARKAMERATENE - de ekte - er et eksempel på godt voksne menn som synger sine sanger om igjen. Artistkravet om fornyelse og medieinteresse er beintøft. De færreste artister er Madonna, som evner å gjenskape seg selv igjen og igjen, til krampa tar henne. Mange store artister opplever at karrieren går i sakte nedoverbakke. Eidsvåg vet nok at han er heldig som får ha rollene både som seriøs artist og kultfigur. Men blant hans gamle fans murrer det. Flere mener at han er blitt litt for pampete, kanskje litt for opptatt av sine nye kjendisvenner? Ingen liker å være de gamle, ukule vennene. Når artisten menger seg med den unge kultur, og medieeliten, løper han en risiko for at det påvirker hans varme, folkelige utstråling. Det er varmen og nærheten som gjør at et stort kjernepublikum alltid strømmer til hans konserter. Så pass på, Eidsvåg. Jeg synes det er betryggende at strikkelua nå er byttet ut med tweedcaps. For øvrig twitret den godeste Eidsvåg at det sto feil i Dagbladet lørdag: «Jeg ER ei klyse i fylla», presiserte han.