BORTE: Edvard Munchs «Gråtende ung kvinne ved sengen» er et av bildene som er savnet fra Stenersen-samlingen. Det skal ha blitt skåret ut av rammen og stjålet en gang på sekstitallet. Foto: Munchmuseet
BORTE: Edvard Munchs «Gråtende ung kvinne ved sengen» er et av bildene som er savnet fra Stenersen-samlingen. Det skal ha blitt skåret ut av rammen og stjålet en gang på sekstitallet. Foto: MunchmuseetVis mer

Kunsten var verdt millioner. Så rotet Oslo den bort

Det burde ikke vært mulig.

Kommentar

Det begynte med et brev.

Fra aksjemegler Rolf E. Stenersen til Aker kommune, datert 16.april 1936: «Da jeg svært gjerne ser min samling av nyere norsk kunst gjort tilgjengelig for publikum, tillater jeg mig herved å aa tilby kommunen min samling som gave. Forutsetningen herfor er dog at kommunen innen tre aar fra i dag skaffer samlingen et passende lokale».

Kunstsamlingen det var snakk om, besto av mange hundre verk. Av kjente kunstnere som Edvard Munch, Erik Harry Johannesen, Jacob Weidemann og Ludvig Karsten. Rolf E. Stenersens gave til Aker var verdt enorme summer, selv med datidens kronekurs.

Men, for å ty til en ekstremt forslitt internettklisje: Du vil ikke tro hva som skjedde videre.

TORSDAG DENNE UKA skrev Dagbladet om skjebnen til Stenersen-samlingen. Om at den, da Aker ble slått sammen med Oslo i 1948, ble innlemmet i Oslo kommunes kunstsamlinger. Om museet som ikke kom på plass før på nittitallet. Om den verdifulle kunsten som ble hengt usikret på veggene på Sogn studentby på femti-seksti- og syttitallet. På soverom, i ganger, i restauranten. Om bilder som sakte, men sikkert, ble marinert i sigarettrøyk, matos og ølskum. Om bilder som ble skåret ut av rammen og erstattet med familiefoto, lagt på loftet, gjemt i kjelleren, byttet ut. Om bilder som forsvant. Om bilder som ble stjålet. Om det enorme Munch-maleriet «Historien», som noen skar ut av rammen på restauranten, tok med seg under armen og tilslutt dumpet i Frognerparken.

Går du nær maleriet kan du visstnok se tydelige merker etter kniven.

Til sammen er minst 47 kunstverk forsvunnet fra Stenersensamlingen. Munch-museet overtok ansvaret for Stenersen-samlingen i 2010.

Torsdag kunne Dagbladet avsløre at seks bilder Munch-museet trodde de hadde, også viser seg å være søkk vekk. Det er nesten ikke til å tro. Det er en skandale.

Dessverre er det ikke unikt.

DET ER BARE ett år siden Dagbladet skrev om Oslo kommunes kunstsamlinger, om hvordan hele 1642 bilder er registrert som «ikke funnet» i deres lister over kunstsamlingen på ca. 19.000 verk. 1642 savnede verk. Fra blant andre store norske kunstnere som Frans Widerberg, Kjell Aukrust, Jakob Weidemann, Christian Krogh, Erik Werenskiold og Nikolai Astrup.

I tillegg: Av de 23 kunstverkene som var registrert som «stjålet» av Oslo kommune, var bare fire meldt til politiet, skrev Dagbladet i mai. Selv om Blomqvist kunne anslå at det samlet sett var kunst til en verdi av 300.000 kroner. Det er nesten så man kan mistenke kommunen for å ikke bry seg.

HVOR MANGE AV Stenersensamlingens 47 forsvunne bilder som ble meldt til politiet er uvisst. Kanskje det bare var «Historien». Det er uansett ingen tvil om at forsøkene på å finne igjen kunsten har vært slapp. Dagbladet har fått tilgang til eldre korrespondanse mellom Studentsamskipnaden i Oslo og Oslo kommune. I et notat beskrives et forsøk på å få tilbake et bilde. Et brev var sendt til studenten som hadde bodd på rommet bildet var forsvunnet fra. Men: «Han har ikke svart. Nytt brev sendt».

Det er fortsatt borte.

STENERSENSAMLINGENS forsvunne bilder er verdt store summer. Bare de verkene Dagbladet vet kunstner og navn på har, ifølge Blomqvist, en anslått verdi på rundt millionen. I tillegg kommer blant annet 24 grafiske verk av Munch og sannsynligvis flere malerier av Erik Harry Johannessen. Den kulturelle verdien er det ingen som kan sette. Munchmuseets direktør Svein Olav Henrichsen treffer antakelig spikeren på hodet når han kommenterer håndteringen av Stenersensamlingen og de savnede bildene slik:

- Det er nok et symptom på et større spørsmål om hvordan vi som samfunn ivaretar vår kunst og kulturarv, sa han til Dagbladet torsdag.

Spørsmålet er om vi i det hele tatt har lært noe når vi nå går inn i 2019.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.