Kunstens veksthus

MALMØ (Dagbladet): Malmö-institusjonen Rooseum, med den engelske undertittelen Center for Contemporary Art, har nettopp fylt ti år, og markerer sitt første decennium med utstillingen «Tillbaka til 80-talet - Redan? ».

  • Tema for markeringen er heller ingen tilfeldighet, for
  • Da Roos døde av aids 20 år seinere, ble samlingen vurdert til et sted mellom 200 og 400 millioner svenske kroner - og det meste var samtidskunst. Han investerte ofte stort i moderne klassikere, som han snart solgte med formidabel fortjeneste - som så igjen ble brukt på arbeider av aktuelle kunstnere. Det gikk gjetord over Sverige da Roos etter fire år solgte Nils Dardels «Den döende dandyn» med 10 millioner i gevinst, etter å ha kjøpt maleriet for 3,2. Helt utrolig var hans handel med «Pierrettes bryllup» - et «forsvunnet» hovedverk fra Picassos blå periode - som han kom over under kjøp av leilighet i Paris, og som etter innviklete transaksjoner og forhandlinger med franske myndigheter ga ham et utbytte på over 100 millioner franc!
  • Rooseum hadde rikelig mens Roos levde, men dødsboet ble nesten knekket da fem banker sa opp alle lån - og Nittve fikk beskjed om å stenge. Med støtte fra et sammensveiset team - som hadde laget utstillinger som «Made in Sweden», «Basquiat - Schnabel», «Trans/mission» og Sherrie Levine - fikk han sydd i hop en løsning støttet av by og stat. Rooseums vekstkraft ble gjenopprettet, og da Nittve dro til Louisiana i 1995 tok nåværende sjef - Bo Nilsson - over. Han har profilert stedet og Skåne med mønstringer av Douglas Gordon, Mike Kelley og «Maleri - det utvidete feltet», og selvsagt peker også «Tillbake till 80-talet - Redan? - framover.

Rooseum var et typisk produkt av 80-åra. Kunstsenteret i den gamle turbinhallen overlevde da også med nød og neppe 90-tallets økonomiske nedtur, men selv om driften ei tid måtte gå på lavenergi, dalte ikke ambisjonsnivået hos lederen Lars Nittve og hans lille «dream team» av unge kunsthistorikere. Mannen bak Rooseum - og som ga stedet sitt navn - var Fredrik Roos, en finanskomet fra Malmö med sveitsiske Zug som base og leiligheter i London, Paris og Stockholm. Oppveksten i det skånske pengearistokratiet - med Picasso-grafikk (!) som gave til viktige fødselsdager - stimulerte sansen for billedkunst, og 20-åringen begynte å samle systematisk i 1971.