SIGNES SAVN: Den eldre Signe (Elisabeth Sand) og den yngre Signe (Maria Sand) speider utover fjorden etter Asle. Foto: Dag Jenssen, Det Norske Teatret
SIGNES SAVN: Den eldre Signe (Elisabeth Sand) og den yngre Signe (Maria Sand) speider utover fjorden etter Asle. Foto: Dag Jenssen, Det Norske TeatretVis mer

Anmeldelse «Det er Ales», Det Norske Teatret:

Kunstgrep bremser «Det er Ales». Det er nødvendig

Indre savn i ytre form

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: En dag i november 1979 forsvant Asle på fjorden. Fremdeles har ikke kona hans, Signe, klart å forsone seg med det.

Hun husker og gjenopplever, mens hun tenker på tidligere generasjoners drukningsulykker samme sted.

Det avgjørende minnet

Dette er historien, i «Det er Ales». Det er den gamle Signes historie, men hun framstår nærmest, i forestilling som i bok, som en bifigur. Det er den unge Signe og Asle, slik han var da han forsvant, som er de aktivt handlende. Skjønt, aktiv og aktiv, handlende og handlende. Det skjer ikke mye mellom dem heller, men det som skjer, definerer resten av hennes liv.

Spørsmålet boka aldri åpent stiller, men som likevel ligger under all Signes tenking, er om Asle druknet med vilje.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn