Kunsthøgskolen + BI = sant

Studentsamarbeid om design.

(Dagbladet.no): - Det er en viktig del av utdanningen at studentene forstår hvordan det er å arbeide i næringslivet, sier Halldor Gislason, dekan på fakultet for design ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO).

Han tok initiativet til samarbeidsprosjektet mellom KHIO og BI i Oslo, der KHIOs designstudenter og BI-studenter på bachelorprogrammet for kultur og ledelse samarbeidet om å utvikle kulturprosjekter.

- Noe slikt samarbeid har aldri før skjedd i Norge, og det er klart det finnes noen barrierer. KHIO-studentene tenkte nok at BI var for kommersielt, mens vi trodde ikke at de skulle gå inn i prosjektet og være så engasjerte, sier Donatella de Paoli, førsteamanuensis på BI.

Ferdige produkter

Studentene ble satt sammen i tverrfaglige grupper, og fikk i oppdrag å utvikle ideer til produkter, lage forretningsplaner, finne målgruppe og planlegge finansiering.

- Flere hadde laget så definerte forslag at de faktisk kunne søke penger av kulturrådet og Innovasjon Norge. Det virket som om samarbeidet skjerpet begge parter, mener de Paoli.

Prosjektet varte i fire uker og ble avsluttet med en presentasjon av ideene fredag 26. januar. De i alt 90 studentene hadde fått i oppgave å å utvikle produkter som kunne gjøre Oslo til en kreativ sone. Blant ideene var miljøvennlige klær, lyddusjer og billettautomater til kulturarrangementer.

Scenekunst og næringslivet

SAMARBEID: Designelever fra Kunsthøgskolen i Oslo har hatt et fruktbart samarbeid med kultur og ledelse-studenter fra BI. Foto: TOM MARTINSEN / SCANPIX
SAMARBEID: Designelever fra Kunsthøgskolen i Oslo har hatt et fruktbart samarbeid med kultur og ledelse-studenter fra BI. Foto: TOM MARTINSEN / SCANPIX Vis mer

- Kan et slikt samarbeid bli aktuelt også for andre fakulteter ved Kunsthøgskolen?

- Ja. Særlig scenekunsten kan ha god nytte av å samarbeide med næringslivet. Mange kunstnere er det viktig å kunne arbeide alene og utfordre grenser, og da kan det være vanskelig for dem. Men designerne forstår at de aldri kan jobbe helt alene. Det vil alltid være noen som er flinkere med penger og økonomi, sier Gislason.

Han var tidligere dekan ved kunsthøgskolen på Island, og samarbeidet mye med næringslivsuniversitet der. Slikt samarbeid begynner også å bli vanlig i Stockholm og Helsinki, ifølge ham.

- Mitt eget prosjekt er å få næringslivet til å forstå hvor viktig det er å bruke design. Det er et mål jeg alltid har hatt. Når bedrifter bruker desing strategisk, øker profitten, mener han.

Nå planlegger KHIO og BI å utvikle samarbeidet videre, og vil sette sammen nye samarbeidsgrupper også til neste år.

<B>KLESKOLLEKSJON:</B> En av gruppene satset på barneklær.
BILLETTAUTOMAT: «Kulturøyet», kalles denne oppfinnelsen, hvor en kan kjøpe billetter til kulturarrangement, skrive ut kart og omtaler, og mer.
SPLEISER STUDENTER: Halldor Gislason, dekan ved fakultuet for design ved Kunsthøgskolen i Oslo, tok initiativet til samarbeidet.