PÅ FLYTTEFOT: Kunst og design skal ut, skoleelever skal inn i det ærverdige bygget som siden 1904 har huset Kunstindustrimuseet i Oslo. Foto. NTB / Scanpix
PÅ FLYTTEFOT: Kunst og design skal ut, skoleelever skal inn i det ærverdige bygget som siden 1904 har huset Kunstindustrimuseet i Oslo. Foto. NTB / ScanpixVis mer

Kunstindustrimuseet stenger dørene - men pakkinga tar tre år

Fredag åpner siste utstilling ved Kunstindustrimuseet før museet stenger for godt til høsten.

(Dagbladet): - Jeg har jobbet her i 26 år, så det er vemodig at museet stenger. Men det er en stor glede å kunne vise en så stor og viktig utstilling som siste i museet. Denne utstillingen peker mot det nye Nasjonalmuseet der vi skal vise kunstartenes likeverd, sier direktøren for kunsthåndverk og design ved Nasjonalmuseet, Widar Halén.

Fra utstillinga Japanomania i Norden. Kubo Shunman og Suzuki Kiitsu, En japansk og en kinesisk skjønnhet, mellom 1818 og 1844. Foto: Nasjonalmuseet
Fra utstillinga Japanomania i Norden. Kubo Shunman og Suzuki Kiitsu, En japansk og en kinesisk skjønnhet, mellom 1818 og 1844. Foto: Nasjonalmuseet Vis mer

Han er kurator for den aller siste utstillingen som vil bli vist ved Kunstindustrimuseet i Oslo - «Japanomania i Norden 1875–1918». Utstillinga skal vise japansk innflytelse på nordisk kunst og design og åpner fredag.

Har startet flyttearbeidet

Forberede til den storstilte samlingen av Nasjonalmuseet ved nytt bygg på Vestbanetomten i Oslo, er allerede godt i gang.

Alle samlingene ved Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Nasjonalmuseet – Arkitektur og Kunstindustrimuseet skal inn i det store 54 600 kvadratmeter store bygget som åpner dørene sommeren 2020.

Kunstindustrimuseet blir det første av Nasjonalmuseets visningssteder som stenger dørene, allerede i 16. oktober.

- Vi jobber allerede med pakking og registrering av alle gjenstandene. Det er et stort arbeid som foregår bak fasadene her, forteller Widar Halén.

De faste utstillingene med glass, keramikk, draktgalleriene og gjenstander fra år 1100–1905 er allerede tatt ned.

Direktøren for kunsthåndverk og design hos Nasjonalmuseet, Widar Halén, er kurator for den siste utstillingen ved Kunstindustrimuseet. Foto: Nasjonalmuseet
Direktøren for kunsthåndverk og design hos Nasjonalmuseet, Widar Halén, er kurator for den siste utstillingen ved Kunstindustrimuseet. Foto: Nasjonalmuseet Vis mer

Skal pakke i tre år

Halén anslår at hele 50-60 personer er i sving med å pakke sammen andre deler samlingen, og nedpakkingen skal foregå i hele tre år i det ærverdige bygget i St. Olavsgate 1 i Oslo. Kunstindustrimuseet ble stiftet i 1876, er et av de eldste museene i Norge og blant Europas eldste kunstindustrimuseum. Halen mener de ansatte trenger lang tid for å sikre alle museets gjenstander før flyttingen høsten 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har en stor samling med mange små og skjøre gjenstander. Det skal lages former til hver gjenstand, alt skal behandles utrolig forsiktig. Det tar sin tid, sier Halen.

Viser framtida

Den nye «Japanomania»-utstillingen vises på både Kunstindustrimuseet og Nasjonalgalleriet. I Kunstindustrimuseet vektlegges innflytelsen japansk design hadde i Norden rundt 1800-1900-tallet, mens utstillingen i Nasjonalgalleriet har hovedvekt på påvirkningen fra japansk billedkunst i samme periode.

Halén mener det er en verdig siste utstilling ved Kunstindustrimuseet.

- I Japan ble de ulike kunstartene behandlet som likeverdige, det var ikke noe hierarki, mens design ikke hadde samme status som kunst i Norden. Utstillingen er en god opptakt til flyttingen til det nye museet der alle kunstformene skal stilles ut sammen, og skal danne et fellesskap uten hierarki, sier han og legger til:

- Vi vil vise at selv om Japan ligger langt unna, har landet hatt mye å si for utviklingen av billedkunst og kunstindustri i Norden. Den japanske kunsten fra 1800-tallet danner opptakten til modernismen i Norden, sier han.

- Vi jobber med å planlegge arbeidet i det nye museet nå, og vi vil satse på slike utstillinger som tar for seg flerfaglige samarbeid mellom kunstformene.