KUNST ELLER SØPPEL?: Gro Karin Gregersen var neimen ikke sikker. Tanken bak prosjektet var å bygge opp en sterk merkevare på Sølyst ved hjelp av kunst og kultur, nå kommer reaksjonene. Foto: Gro Karin Gregersen. Vis mer

Kulturøya på Sølyst

Kunstkritiker om «søppelkunsten»: - Du har få problemer hvis du hisser deg opp av dette

Kunstkritiker Tommy Olsson synes verken synd på kunstnaboene eller kunstnerne som får kritikk.

Mandag skrev Dagbladet om Kulturøya på Sølyst i Stavanger, hvor naboer raser mot forsøpling, kunst som ikke vedlikeholdes og kunstverk som skremmer barn.

- Dette er ikke særlig subversiv kunst, sier kunstner og kunstkritiker Tommy Olsson til Dagbladet. Han tror utstillingen kan være en interessant erfaring for både kunstnerne og lokalbefolkningen på Sølyst. Og han synes ikke synd på noen av dem.

- Jeg vet ikke helt hva forsøplinga består i, annet enn at noen har funnet en pose med noe kabler. Forsøpling kan jo dessuten skje hvor som helst, sier han.

Han viser til hytteskjelettet til Per Kristian Nygård, som er en del av den nåværende kunstutstillingen.

- Jeg ser det som ganske uproblematisk i sammenhengen, spesielt når utstillingen ikke er permanent. Det lar seg vanskelig gjøre å se det som søppel.

- En del juling

Olsson tror det manglende vedlikeholdet av utstillingsobjektene kan bidra like mye som det ødelegger, og at det kanskje til og med er tilsiktet.

- Når man henger opp noe i et tre, vil det bære preg av vær og vind etter hvert. Når en samtidskunstner henger opp noe på den måten, er det gjerne en del av greia også, sier han.

Han viser til skulptursamlingen Skulpturlandskap Nordland, som ble etablert mellom 1992 og 1998 av Kulturetaten i Nordland fylkeskommune.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den har i hvert fall blitt utsatt for vind og vær, og er i tillegg permanent. Du har slike prosjekter spredt utover hele kartet, og noen av dem har tatt ganske mye juling.

Julingen tar imidlertid ikke noe vekk fra den kunstneriske verdien, mener Olsson.

- Bare tull

Et av kunstverkene som skapte reaksjoner var en skulptur bestående av en ramme med et silkenett trukket over. Skulpturen er laget av den danske kunstneren Tove Storch, og er ikke lenger en del av utstillingen.

«For Storch er ikke det naturlige forfallet og slitasje på verket noe hun vil unngå, hun omfavner det tvert imot som et eget uttrykk», heter det i den offisielle beskrivelsen av skulpturen.

Olsson har lite sympati for dem som reagerte på kunstverket.

- Du har få problemer hvis du blir irritert av et silkenett over en ramme, sier han.

- Hvis det bare hadde vært til stede, og ingen hadde sagt at det var kunst, hadde neppe disse folka brydd seg. Det her er bare tull.

FØR OG ETTER: Til venstre: Tove Storchs skulptur slik den så ut opprinnelig. Til høyre: Storchs skulptur etter hard medfart fra vind og vær. Foto: Tove Storch / Gro Karin Gregersen.
FØR OG ETTER: Til venstre: Tove Storchs skulptur slik den så ut opprinnelig. Til høyre: Storchs skulptur etter hard medfart fra vind og vær. Foto: Tove Storch / Gro Karin Gregersen. Vis mer

- Er det hensiktsmessig å stille ut kunst steder der publikum tilsynelatende ikke er interessert?

- Nå vil jeg ikke være mer mystisk enn nødvendig, men de viktige prosjektene er ikke nødvendigvis de som blir sett av flest. Dette er nok en viktig erfaring både for kunstnere og det uvillige publikummet.

Olsson mener ikke publikums manglende begeistring sier noe om hvorvidt prosjektet er vellykket.

- Overhodet ikke. Det er vel heller omvendt, sier han.

Han sier videre at selv om det kan diskuteres om dette er et godt møte mellom kunstner og publikum, er det åpenbart at det har hatt en effekt.

- De er hvert fall ikke likegyldige.

- Noen ting funker ikke

- Hvordan hadde disse kunstverkene stått seg på for eksempel Høstutstillingen?

Olsson ler.

- Da må vi først diskutere hvorvidt høstutstillingen er interessant. Men hvis dette var på for eksempel Astrup Fearnley, hadde ingen klaget og kalt det søppel. Så det har selvfølgelig noe med kontekst å gjøre. I denne konteksten har utstillingen kvaliteter som ikke ville vært oppnådd på Astrup Fearnley.

Noen ganger fungerer rett og slett ikke ting som planlagt, mener han.

- Det norske militæret hadde en samtidskunstutstilling for noen år siden, der en norsk kunstner stilte ut verker på militærets område. Det måtte de slutte med, rett og slett fordi det ble for mye bråk. Noen ting funker ikke. Militæret pluss samtidskunst funker veldig dårlig, ler han.

Paradoks

Olsson mener at selv om det største publikummet for samtidskunst kanskje finnes i byene, er det ingen grunn til å ikke stille ut i distriktene.

- Paradokset er at de virkelig interessante tingene ofte foregår i distriktene. Mange kunstnere bor utenfor sentrum, sier han.

Han viser til kulturfestivalen «Barents Spektakel» i Kirkenes, som han mener har kommet i gang som en konsekvens av kunstnerisk arbeid lokalt.

- Kirkenes må jo sies å være ganske langt fra enhver form for sentrum. Det samme med Kristiansand, hvor det også skjer mye interessant.

Og om publikummet befinner seg i de store byene, har ikke det så mye å si, mener Olsson.

- Det er det som er kjekt: Du kan bo et sted og ha publikummet dit et annet sted. Det er faktisk veldig praktisk. Min erfaring er at interessante ting overraskende nok ofte ikke skjer i sentrum, men ute på kartet - for eksempel på en øy som denne.

- Verdifull erfaring

Olsson synes ikke synd på de sinte naboene på Sølyst.

- Nei, og jeg synes ikke særlig synd på kunstnerne som blir utsatt for naboene heller. Dette er sånne situasjoner som oppstår i ny og ne. Enten får de snakke sammen, eller så får de slutte å ha kunst der, slår han fast.

Han tror stormen rundt Kulturøya kan bli en verdifull erfaring for alle involvert - kanskje særlig kunstnerne.

- Det sier noe om hvor fort du havner i en rolle hvor du blir oppfattet som at du kjører over folk, sier han.

- At du presser på folk noe de ikke vil ha. Jeg vil ikke gå langt som å kalle dette verken perler eller svin, det er bare at av og til kommer ting feil ut. Kontekst. Arv og miljø, he-he. Det kan du sitere meg på!