Kunstlivet tar ikke ferie

«Kunstnere tar ikke ferie» skriver den verdenskjente fotografen Robert Adams om kollegaen Dag Alveng i boka «Sommerlys». Det samme gjelder kunstlivet her til lands, som byr på sommerutstillinger fra sør til nord.

Herman Hebler er aktiv i sitt 90. år, og den formstrenge fredrikstadkunstneren markerer dette med nye malerier i Christianssands Kunstforening. Der har han sin yngre kollega Agnethe Erichsen som medutstiller fram til 2. september.

Hanne Borchgrevink/Tore Hansen har tatt turen fra Finnskogen til Bomuldsfabrikken i Arendal, hvor byen og regionens sterkt stigende innbyggertall i sommermånedene kan se den sterke malerduoens poetiske fortolkninger av hus og trær inntil 8. august.

Arne Garborg er den litterære fellesnevneren som mange kunstnere i Rogaland knytter sine arbeider opp mot i sommer. På Hå Gamle Prestegard ved Obrestad fyr på Jæren er det kretsen av Garborg-parets samtidige kunstnervenner som vitner om den tidas puls på billedfronten. Varer til 12. august. Jærbuen og europeerens kontroversielle forfatterskap betyr også noe for dagens billedkunstnere. Det kan man se i det gamle Jæren Meieri på Bryne, hvor Jens Erland har kuratert utstillingen «G» med malerier og installasjoner av Geir Egil Bergjord, Per Inge Bjørlo, Åse Ljones, Mari Slaattelid og Gunnar Torvund som en samtidig hyllest med like nyskapende former som jubilanten sto for i sin grensesprengende litteratur. Ut juli.

Franske mestermalere

Paul Cézanne, Gustave Courbet og Claude Monet var alle grensesprengere og forgjengere i europeisk maleri, og trioen er frontfigurer i Bergen Kunstmuseums imponerende utstilling fra Petit Palais som henger sommeren over ved Lille Lungegårdsvann. Samtidig kan man få med seg kunsthistorikeren Gunnar Danbolts valg fra museets egen faste samling, som under tittelen «Tomhet og fylde» går fra navnløst russisk ikonmaleri til samtidig installasjon av Borgny Farstad Svalastog.

Morten Juvet er et navn man bør merke seg i Sogn, hvor den fabulerende maleren med fortid i Gruppe Elg stiller ut i Galleri Wallaker på Wallaker hotell i Solvorn innerst i Sognefjorden. Varer fra 20. juli til 16. september. Sogningen Johannes Vinjum var en av våre fremste kolorister og en gudbenådet tegner, og Gjesmegalleriet i Lærdalsøyri viser et utvalg av hans beste arbeider med mektige katedralfasader og de like mektige fjellformasjonene omkring kunstnerens hjemsted i Aurland. Åpent hele sommeren.

Håkon Gullvåg skapte jammer og jubel for sitt portrett av kong Harald V i hovedstaden, men har fått mest av det siste for sin retrospektive utstilling i Trondheim Kunstmuseum. I hele sommer kan publikum stifte bekjentskap med den store bredden i Gullvågs kunstnerskap, i spennet fra hans trønderlysende «Trehesten» til de mørke visjonene i den maleriske dialogen med Goyas svarte bilder. Ta gjerne samtidig turen til Svartlamoen for å se hans fellesmaleri med kollega Håkon Bleken. Det samme paret har nylig agert på samme vegg i trondheimernes tradisjonshvite Britannia Hotell.

Skulpturlandskap Nordland er et utendørsgalleri som strekker seg fra Sømna i sør til Skånvik i nord med 31 skulpturelle opplevelsesmuligheter underveis. I nabofylket har Tromsø Kunstforening åpnet sommersesongen for Anne Katrine Dolven & Friends, som omfatter Turnerpris-nominerte Tacita Dean, Berlin-bosatte Mathew Hale og den norske londonkunstneren Kjetil Berge. Varer til 19. august.

Mest på østlandet

Likevel ligger tyngdepunktet av sommerutstillinger i Oslo og på Østlandet. Eilif Petersen i Lillehammer Kunstforening, duoen Ernst Josephsson/Auguste Rodin Blaafarveværket i Modum og «Natten» - en mørklagt mønstring med spennvidde fra I.C. Dahl via Edvard Munch til Victor Lind i Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg rommer de kunsthistoriske tungvekterne.

Dronning Sonjas private kunstsamling vises i utstillingen «Impulser» på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden fram til 9. september. Nestoren Jakob Weidemann er en av frontfigurene i «Impulser», der han er representert med til dels overraskende verker. Men Weidemann blir også viet en retrospektivmønstring i de gamle og restaurerte fabrikkområdene på Kistefos-museet i Jevnaker, hvor hans biograf, Karin Hellandsjø, står for et utvalg med sentrale arbeider fra «Frigjøring»(1946) via «Tornekronen» fra 60-tallet til det tittelløse, røde «Maleri» fra i fjor.

Fra Freud til Munch

Børre Sæthres retropregede installasjon står til 26. august i Astrup Fearnley Museet i Oslo, som også viser Øistein Ustvedts utvalg fra den imponerende samlingen med navn som den britiske maleren Lucian Freud og Tysklands stjerne på fotofronten, Andreas Gursky.

Edvard Munchs betydning for ettertida kan knapt overskues, men Munch-museets imponerende mønstring «Skrikets ekko» kartlegger noe av nedslagsfeltet med markante malere som Francis Bacon, Jasper Johns og Per Kirkeby. Sistnevnte suppleres også med den sommeråpne separatutstillingen i Galleri Riis i Oslo, som viser flere sider ved den danske multikunstneren. Varer til 30. september.

Robert Adams kan mer enn å formulere treffende ord og demonstrerer dette gjennom sine svart-hvite fotoserier «Places - People» i Museet for samtidskunst i Oslo fram til 30. september.

Kamerakunstneren fra USA er for øvrig en utmerket makker til kollegaen Dag Alvengs hyllest til årstida i serien «Sommerlys» (se de neste sidene). Dessuten får man et subjektivt innblikk i etterkrigsepokens maleri ved Audun Eckhoffs utvalg i andre etasje på Bankplassen.

«Hot Pot»

For den som søker kunstinnsikt ut over landets grenser, byr Kunstnernes Hus på den aktuelle og spennende «Hot Pot» fra Kina fram til slutten av august.

Dette kan anbefales for å stoppe kunsthungeren i Sommer-Norge.