- Kunstmuseer vil lønne seg

- Norge var en fattig og uselvstendig nasjon, og hadde ikke egne institusjoner for høyere kunstutdanning da landets malere søkte sin utdanning i München på 1870-tallet. I dag, da norsk økonomi topper Europa og kan sammenliknes med sveitsernes bunnsolide situasjon, er det overraskende å se at oljepengene settes på bok i utlandet. Staten burde satse på kunst og kunstmuseer, som kaldt kalkulert fører til verdistigning og ingen overoppheting av økonomien.

  • Professor Dr. Erich Steingräber - tidligere generaldirektør ved De bayerske malerisamlingene i München - var klar i sin tale, da jeg møtte ham i Nasjonalgalleriets kombinasjon av salgsbod/kafé forleden. 78-åringen på privatbesøk skulle først og fremst se Edvard Munch-salen, men har verken pensjonert seg eller sine oppfatninger om dagens kunstmuseer. Til neste års åpning av det tredje pinakotek (malerisamling) for den moderne og samtidige kunsten i Bayerns hovedstad, bistår den internasjonalt hedrete kunsthistorikeren med råd og dåd. Dessuten er han involvert i den kunstneriske 2000-årsfeiringen på italiensk grunn i et storstilt prosjekt for Palazzo Te i Mantua.
  • - Norge har en forpliktelse overfor Munch, sier Steingräber. Han beklager at ikke München ser seg i stand til å erverve et virkelig hovedverk etter vårt verdensnavn - som kan supplere to landskap og like mange portretter med Munchs signatur. Etter krigen og nazistenes utrensking av modernismen i tyske museer sto Steingräbers forgjengere nesten på bar bakke. Til alt hell var det gallerister som skjulte viktige verker av blant andre ekspresjonister som Ernst Ludwig Kirchner og Max Beckmann, og flere titalls malerier av duoen vil komme på plass i Det tredje pinakotek. Steingräber setter også pris på at egne favorittkunstnere - som de italienske skulptørene Marino Marini og Giacomo Manzu - får egne saler.
  • Den avgåtte generaldirektøren gjorde sin viktigste innsats ved å bygge opp Münchens 1700-tallssamling. Gjennom en tiårsperiode ble Steingräbers arbeid sponset med 60 millioner mark fra Hypobank, og han kunne erverve malerier av franske kunstnere som Boucher og Fragonard.

- Våre storkonserner forventer at München konkurrerer kulturelt med Berlin, og de yter sitt sammen med delstatsregjeringen, sier Steingräber.

Et samspill som kalles «å konsertere» i Bayern.