DØDE I DAG: Fotograf Tom Sandberg. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET
DØDE I DAG: Fotograf Tom Sandberg. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADETVis mer

Kunstner og fotograf Tom Sandberg er død

- Han hadde sin helt egen måte å se verden på.

(Dagbladet):
- Han døde i dag etter kort tids sykdom, opplyser hans mangeårige samarbeidspartner Sune Nordgren til NRK.

Sandberg vokste opp i Groruddalen i Oslo, og ble regnet som en av Norges viktigste og mest innflytelsesrike fotografer.

Fotografkollega Dag Thorenfeldt sier til Dagbladet at han syntes nyheten var veldig trist.

- Han var en av våre aller største fotografer. Jeg minnes våre samtaler om fotografi og det å være menneske. Han kunne sitt fag til fingerspissene, sier Thorenfeldt.

- Får frysninger Øyvind Storm Bjerke er kunsthistoriker, og har selv et veldig tydelig minne av den første gangen han møtte Tom Sandberg.

- Jeg husker den første jobben han gjorde, som en ung mann, ved Henie Olstad senteret. Han og en annen reportasjefotograf skulle dekke en forestilling, og Sandbergs bilder var altså så bra at de bildene han tok til slutt fikk sin egen utstilling, sier han til Dagbladet.

Han beundrer også den posisjonen Tom Sandberg hadde i norsk kulturliv, og understreker at ingen andre norske kunstere i hans aldersgruppe har den samme internasjonale anerkjennelsen.

- Han var alltid i ett med kamera når han var ute på oppdrag. Han gikk så nært inn på motivene sine, at jeg fremdeles får frysninger på ryggen når jeg tenker på det. Man ser det med en gang et bilde er tatt av Tom Sandberg. Han hadde sin helt egen måte å se verden på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- En av de største Dagbladets tidligere kunstanmelder, Harald Johan Flor, husker Tom Sandberg som en av Norges største billedkunstnere.

- Han var virkelig en av de største, om ikke den største billedkunstneren her til lands. Jeg husker spesielt godt de bildene han tok av sin egen nyfødte datter på 90-tallet, hvor han klarte å fange absolutt alt av den fantastiske energien som stråler ut av et lite barn, sier han til Dagbladet.

Noe annet han også vil huske, var hans enorme talent til å fange både de store, og de små detaljene ved et bilde.

- Han kan skape kunst ut av noe så lite som dråper mot en vannpytt. Eller av noe så stort som sålstråler som bryter gjennom skylaget. Jeg husker jeg satt ved siden av ham på en flytur til Paris, og han satt dypt konsentrert mens han tok bilder av skylaget hele veien nedover. Han var virkelig en stor kunstner, sier han.

Også kunstner Bård Breivik husker Sandberg som en dyktig kunstner.

- Jeg har kjent ham i flere år, og var selv på besøk på sykehjemmet tidligere i dag. Han var en av Norges beste kunstnere, og en av de helt store i verdensformat. Han var et komplisert, og utrolig dyktig menneske, sier han til Dagbladet.

Brøytet vei Også redaktør i kunstmagasinet Objektiv, Nina Strand, har noen ord å bidra med i forbindelse med Tom Sandbergs dødsfall.

- Han var en lysende kunstner og alltid søkende, han fotograferte for å forstå de situasjoner han opplevde. Hans kunstnerkarriere har brøytet vei for fotografiets inntreden på kunstscenen, og han var et kjent navn på den internasjonale scenen også. Dette gikk ham virkelig ikke til hodet, jeg opplevde ham som svært engasjert og nysgjerrig på yngre fotografers prosjekter, og opplevde selv hans entusiasme, støtte og pågangsmot på mine - det er han som forhandlet frem en god kontrakt med det trykkeriet vi trykker på, skriver Nina i en mail til Dagbladet, og legger til:

- Jeg har hørt at hans nære samarbeidskollega på Studio Technika, Helge Hovland, akkurat hadde printet det siste bildet fra Tom da de fikk nyheten om hans bortgang. Sandberg rakk akkurat å legge siste verk på sin siste utstilling som kommer i slutten av februar, en utstilling jeg ser ekstra frem mot nå.

Intervju med Magasinet Dagbladet Magasinet intervjuet Sandberg sist i 2007 i forbindelse med en utstilling i New York.

- Hva vil du selv si var ditt gjennombrudd som fotograf, og siden når har du kunnet leve av det?

- I Norge var det viktig både for meg og for fotografiet som kunst at Henie-Onstad Kunstmuseum presenterte mine arbeider på slutten av 1970-tallet. Det har selvsagt ikke alltid vært lett å jobbe med foto på denne måten, men man må ikke glemme at vi i Norge har fantastiske støtteordninger for kunstnere som man har kunnet lene seg på i perioder.

- Når begynte du å ta bilder, og hvordan skjønte du at du faktisk skulle bli - og være - fotograf?

- Øverst i Groruddalen på slutten av 60-tallet. Fotograferingen var og er en nødvendighet for meg.

- Hvordan tar man et godt bilde?

- På instinkt, først og fremst.

Du kan se flere av Sandbergs fotografier her.

Saken oppdateres

FOTOGRAF: Hjemme hos fotograf Tom Sandberg. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET
FOTOGRAF: Hjemme hos fotograf Tom Sandberg. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET Vis mer