Kunstnerisk kontrollfrik

- Jeg bryr meg ikke om andre liker det eller ikke, sier Laleh.

(Dagbladet.no): Laleh er et av Sveriges mest lovende unge musikkhåp, og nå er hennes andre plate, «Prinsessor», ute.

Albumet er et resultat av jobbing fra en musiker som nekter å gi fra seg kontrollen over noe som helst i løpet av produksjonen:

- Jeg har et ønske om å formidle musikk, og drives av lekenhet, og nysgjerrighet. Det er derfor jeg har produsert albumet selv. Jeg er rett og slett interessert i lyd, sier Laleh.

90 000 solgte

Hun har vært musiker, produsent og tekniker på albumet selv, noe som har tatt mye tid. Hele fire år har hun brukt på å lage albumet:

- Det tok mye tid, jeg måtte sette igang opptaket og deretter løpe inn i studioet for å spille inn en ny bit. På spor nummer tolv på albumet er det et helt kor som synger. Det er egentlig bare meg, og jeg måtte løpe inn og ut av studioet mange ganger for å få det til, sier Laleh.

«Prinsessor» følger opp «Laleh», som solgte 90 000 eksemplarer i Sverige, og fikk hele sju nominasjoner til den svenske Grammis-prisen.

Derfor er det mange som har lagt merke til den 23 år gamle ærgjerrige musikeren, og hun forteller til Dagbladet.no at hun har fått flere tilbud om å produsere andre artister, men at hun ikke har bestemt seg for noe.

FULL KONTROLL: Svenske Laleh lar ingen røre arbeidet sitt. Foto: E. TJARNSTRÖM
FULL KONTROLL: Svenske Laleh lar ingen røre arbeidet sitt. Foto: E. TJARNSTRÖM Vis mer

Om hundre år er alt glemt

Det hun derimot har bestemt seg for, er å stole på egne ferdigheter.

- Jeg bryr meg ikke om andre liker det eller ikke. Vi lever bare noen få år her på planeten, og om hundre år er det ingen som bryr seg om det egentlig. Vi må ikke ta oss selv så høytidelig, det er viktig å følge nysgjerrigheten.

Naturligvis har mange fokusert på at Laleh har gjort alt det tekniske arbeidet på platen, og hun liker også å fortelle om det selv. Men til Dagbladet.no sier hun at hun vil tilbake til musikken:

- Tidligere var jeg en nerd, men nå vil jeg fokusere mer på musikk igjen. Jeg spiller egentlig saksofon, og nå har jeg begynt å interessere meg mer for jazz, etter å ha vært gjennom en viseperiode.

Med eget plateselskap og ingen andre i studio for å gi tips, har hun full kontroll over både det foretningsmessige, og ikke minst det kunstneriske. Resultatet har blitt musikk som stort sett er rolig, og spenner fra viser, via popete og fengende låter, til mer klassisklignende intrumentalspor.

Tekstene er på både engelsk og svensk, og hun oppgir Rachmaninov, The Police, Fiona Apple og Cornelis Vreeswijk som noen av inspirasjonskilder. Disse artistene finner du igjen i musikken hennes.

Distribusjonen har hun gjennom plateselskapgigant Warner, som har gitt henne usedvanlig frie tøyler:

- Mange vil at jeg skal lage pop, og synes det er rart at jeg har en del svenske tekster. Men jeg er opptatt av å skrive de tekstene jeg vil. Man må holde seg borte fra viljene.

Skriver om familien

Mange av tekstene hennes forteller historier fra hennes egen familie. Laleh, som er flyktning fra Iran, synes ikke det er rart å være personlig:

- Foreldrene er viktige, og som barn er man litt maktesløs, foreldrene utgjør et slags gudebilde. Hva skal jeg ellers skrive om? Jeg er overrasket over at ikke flere skriver om familien sin. Det handler om å være nærme livet.

Dette med å være nærme livet er noe Laleh er veldig opptatt av og snakker lidenskaplig om:

- Jeg liker å reise, reise inn i skogen. Jeg liker virkelighet. Det er så mye av den verdenen vi lever i i dag som er funnet opp for oss. Men når man kommer seg ut i naturen klarer vi å se oss selv i en større sammenheng.