Kunststafett i Stockholm

STOCKHOLM (Dagbladet): Med sin prestisjefylte posisjon som Europas Kulturhovedstad i 1998, har Stockholm gjort en storstilt satsing på kunstfronten. Nye Moderna Museet skilter nå med surrealisten Joan Mirs og en elektronisk manifestasjon - «AVATAR» - på plakaten, mens svensk grafikk og skulptur har rykket inn i egne ombygde hus.

  • Det mest særpregete kunstprosjektet heter «ARKIPELAG», en utstillingsstafett som løper i fem etapper gjennom hele kulturåret - og hvor nummer fire åpner 16. august. Tittelen assosierer til Stockholm som «Nordens Venezia», men initiativtakeren David Neumann har tenkt ut fra et videre perspektiv enn det smykkende tilnavnet - og sprenger den europeiske rammen når det gjelder valg av utstillere. «ARKIPELAG» brer seg også ut over de faste kunstinstitusjonene i det stockholmske bybildet, og man kan ta spesielt oppsatte busser mellom stasjoner og finne kunstnernes bidrag på uvante steder som Skansen, Sjöhistoriska Museet og Kungliga myntkabinettet.
  • Neuman - som ellers leder utstillingsstedet Magasin 3 Stockholms Konsthall ved Frihavnen - har innbudt ulike kuratorer til å stå for utvalget av kunstnere, og sist ute var argentineren Carlos Basualdo med permanent base i New York. Med andre ord en typisk eksponent for 90-åras globalt orienterte fagfolk. Både satsingen på alternative utstillingssteder - og formidlingen av utstillerne gjennom andre medier som video via Svensk TV 1 & 2 - er et ambisiøst forsøk på å etablere nye kanaler for samtidskunsten.
  • «ARKIPELAG» opererer med en vid tidsramme for samtidskunst, og Basualdos «lag» talte den nylig døde veteranen Ed Kienholz, som med utgangspunkt i 60-tallsmiljøet på USAs vestkyst arbeidet en årrekke på ei europeisk «øy» som Vest-Berlin. På Sjöhistoriska Museet så man Kienholz' siste store installasjon - «the merry-go-world» fra 1992, et tivoli-preget tablå som kommenterer sosial urettferdighet i global skala. Videre var brasilianske Cildo Meireles representert med arbeider som i sin tid - 70-tallets militærdiktatur i kunstnerens hjemland - leverte en krass samfunnskritikk.
  • To unge norske kunstnere - Bjarne Melgaard og Thomas Saenger - ga også sine innspill, og førstnevnte fikk nynazister til å gå amok - men det satte ikke sluttstrek for «ARKIPELAG».