Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kupper kinopublikum

Sverige satser på å kuppe det norske kinopublikumet. I fremtiden kan du belage deg på flere kinoer, et større utvalg filmer og bedre komfort. Men det kan gå på bekostning av den lokale kinoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det svenske selskapet SF Bio går nå inn i norsk kinodrift ved i første omgang kjøpe opp private Tønsberg Kino. I løpet av en femårsperiode satser de på å ta 25-30 prosent av markedsandelene fra norske kommunale kinoer.

- Vi vil bygge kinoer på steder der kinodriften er dårlig, sier Johan Wrangel, etableringsdirektør i SF Kino. Dermed må eksisterende lokale kinoer belage seg på en tøffere hverdag.

Flere kinoer på vei

I Lillestrøm er alt klart til byggestart for et nytt kinosenter. I Drammen er det inngått avtale med NSB om kinoutbygging ved jernbanestasjonen og konsesjonssøknad er til behandling. I Tromsø og Trondheim er konsesjonssøknad sendt. I Oslo har selskapet meldt sin interesse om å komme på eiersiden i Oslo Kinematografer. I tillegg vurderes flere andre byer.

SF Kino vil satse på samme type film som vises på norske kinoer i dag, det vil si at over 50 prosent av filmene vil være amerikanske. Men selskapet håper på at flere kinoer kan føre til et bredere tilbud, bedre komfort, service og teknikk.

Ny teknikk

- Ikke minst på grunn av de teknologiske utviklingen er det viktig å alliere seg med flere partnere, sier Frode Kjelsrud, som blir administrerende direktør i norske SF Kino AS.

- Om tre til fem år vil den digitale revolusjonen ha gjort sitt inntog også på kinomarkedet. Det betyr at filmene ikke vil bli distribuert på tykke filmruller som nå. Filmene vil bli sendt via satelitt og telelinjer, og produsentene vil på den måten få bedre kontroll med distribusjonen. Da er det viktig å stille sterkt når prisene skal forhandles frem, sier Kjeldsrud.

I Sverige har SF Kino en markedsandel på 50 prosent.