Kurator-far trår til igjen

VENEZIA (Dagbladet): I dag åpner portene for pressevisningen på Venezia-biennalen, som er den 49. i rekka siden den første av lagunebyens store kunstmanifestasjoner løp av stabelen i 1895.

For andre gang står sveitsiske Harald Szeemann som biennaleboss, og det blir spennende å se om 68-åringen gjentar suksessen fra to år tilbake.

  • Med nesten like stor rett som veteranutstillingen kaller seg «alle biennalers mor», kan Szeemann karakteriseres som «alle kuratorers far».

Siden sveitseren satte konseptkunsten på Europa-kartet med utstillingen «When Attitudes Become Form» i 1969 og gjorde Documenta 5 legendarisk tre år seinere, har han kuratert noen av de største kunstprosjektene verden over. Og lyktes med dette i en grad som ingen ambisiøs etterfølger kan vise maken til.

  • Forrige gang lot Szeemann kunsten invadere tidligere marineområder, som lå lik forlatte monumenter fra sjømakten Venezias storhetstid.

Fra i dag inviterer han til prosjektet «Menneskehetens platå» på samme sted, som en grenseløs arena for eldre etablerte og nye framstormende navn fra en stadig mer global kunstverden. En utstilling som vil spenne fra siste Havanna-biennales mest utfordrende deltaker, den kubanske performance-artisten Sonia Bruguera, til Tysklands malerveteran Gerhard Richter. Dessuten vil arven etter avdøde storheter som Samuel Beckett og Joseph Beuys bringe impulser inn i et sekel som lå foran dem ved livsveiens slutt.

  • Szeemanns ambisjon er også å utvide rammene for biennalen fra å romme et rent billedkunstarrangement til et samspill mellom kunstartene hvor også musikk og teater inngår.
Men det er nok først og fremst kunstens verden som vil framtre med flere fasetter i Venezia. I 1999 kom kineserne for fullt, og nå skal spesialutstillingen «Autentisk/eksentrisk» vise hvordan Afrika preger så vel kontinentets kunstnere som afroamerikanere og svarte innvandrere i Europa. Det skjer i et venetiansk palazzo bygd på rikdommer fra byens koloniale handel.

  • Venezia var ikke bare arnested for fortidas store malere Giorgione, Tintoretto og Tizian, noe som framgår av den venetianske videokunstneren Fabrizio Plessis store utstilling som åpner i kveld.

Med Correr-museet på selveste San Marco-plassen som ramme. Fra museumsvinduene i de to fløyene vil virtuelle flammer lyse og elektroniske fossefall bruse. Ikke rart at 61-årige Plessi omtales som et renessansemenneske .