Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kurt og Kaba fant tonen

Kurt Elling og det norske Kaba-storbandet sørget for swingende Oslo Jazzfestival-start.

SWINGTE: Kurt Elling leverte en overbevisende konsert sammen med sine norske storbandallierte da Oslo Jazzfestival startet i går kveld. FOTO: TERJE MOSNES
SWINGTE: Kurt Elling leverte en overbevisende konsert sammen med sine norske storbandallierte da Oslo Jazzfestival startet i går kveld. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

KONSERT: Mens Oslo Jazzfestival tjuvstartet med Tony Bennett-konsert i Operaen i forrige uke, var det en annen stor jazzsanger som trådte inn på samme scene til den offisielle åpningskonserten mandag kveld: Kurt Elling.

Også han er amerikaner og vant nettopp Down Beats kritikeravstemning som beste mannlige jazzsanger for n'te år på rad.

Pris til Bugge
Den seieren snappet Elling foran Gregory Porter, som synger ved Oslo Jazzfestival torsdag og fredag, og Tony Bennett. Med andre ord: vokal storeslem for festival nummer 27 i rekka, som ble behørig åpnet av en sedvanlig frittalende Jan Erik Vold.

Det skjedde etter at Karin Krog og Bugge Wesseltoft hadde debutert som ad hoc-duo med en innlevelsesrik tolkning av «God Bless The Child», og like før Bugge fikk Oslo Jazzfestivals Ella-pris for utrettelig arbeid for jazzmiljøet i Oslo som både musiker, studio- og plateselskapsgründer og organisasjonsmenneske.

Storband
Så var det tid for musikk. Mens veteranen Bennett (86) nøyde seg med kvartettledsagelse i forrige uke, stilte hans landsmann Elling (44) med fullt storband og sin faste pianist gjennom 17 år, Laurence Hobgood, som allierte.

Gode allierte, skulle det vise seg.

Det norske Kaba-orkesteret med sin miks av unge veteraner og fremadstormende talenter stilte med frisk, offensiv ensemblesound, solide soli og presisjon i overkant av det forventede — bandet jobber tross alt ikke sammen 365 dager i året.

Kvalitetsarbeidet sikret god stemning på scenen, og humøret smittet fort over på salen etter at Elling hadde kickstartet med «Steppin' Out» og fortsatte med en langsom «I Can't Give You Anything But Love» i et arrangement som ga Kåre Nymark sjansen til å vise blånyanser i et fint trompetkor.

Scat
Etter at Elling hadde brukt «April in Paris» til å vise at scat-kunsten lever i beste velgående, kom «Come Fly with Me» og «Li'l Darlin'» i sterke versjoner, helt ulike dem Frank Sinatra og Count Basie har velsignet menneskeheten med.

Mot slutten av konserten gjorde så Elling Beatles' «Norwegian Wood» og John Coltranes «Resolution»-sats fra «A Love Supreme» til sine — den første ved å vri sangen tørr for tekst- og melodiinnhold som bare han kan, den andre gjennom en «vocalese»-oppvisning av like rått slag.

Er så Kurt Elling verdens beste jazzsanger pr i dag?

Han er iallfall en swingende sanger med stemmekraft og - smidighet, teknikk, musikalitet og improvisasjonsferdigheter som overgår det meste. Han hadde ingen problemer med å plassere seg i forhold til storbandet, uansett tempi og volum, og sang fint i trio og duo også.

Men han kan bli udynamisk insisterende i foredraget når han holder trykket så voldsomt oppe som han tidvis gjør. Litt mer ro og pusterom i fortellingen hadde gjort seg nå og da.

Men du verden for en sanger han kommer til å være når han bare får 42 år til på baken.

PRISET:  Bugge Wesseltoft med blomster og Ella-statuett. FOTO: TERJE MOSNES
PRISET: Bugge Wesseltoft med blomster og Ella-statuett. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media