Kutt for papiravisene

Konsernsjef Kjell Aamot i Schibsted-konsernet hadde to ting å fortelle folket i går:

  • Butikken har aldri har gått dårligere enn nå.
  • Sammen med Telia vil de gå på børsen i løpet av sommeren med en felles satsing på internettselskapet Scandinavia Online (SOL).

Planen er klar: De «gamle» papirmediene får pengekrana skrudd hardt igjen, nå skal Schibsted-kronene skuffes inn i en massiv nettsatsing.

Gigant

Schibsted-konsernet er Norges mediegigant nr. 1 med blant andre TV2, VG og Aftenposten i stallen. I går la Kjell Aamot fram de verste regnskapstallene gruppa noen gang har levert:

I 1999 strømmet over 7,5 milliarder kroner gjennom Schibsted-kassa. Men for hver hundrelapp sitter Schibsted igjen med usle to kroner og tretti øre i fortjeneste.

I 1998 var dette tallet fem kroner, året før tjente de tolv kroner for hver hundrelapp i omsetning.

I fjor tapte de 56 millioner kroner bare på SOL. Men Aamot tar tapet med fatning: I 1998 tapte de fire ganger mer på nettsatsingen.

Nettannonser øker

Det betyr at kurven går riktig vei, sammen med aksjekursen - som holdes oppe av nettoptimistene.

- Vi ser at annonsemengden på Internett går betydelig opp i Norge, særlig på SOL, sa en optimistisk Aamot i går.

Rolf Høyer er professor ved Senter for medieøkonomi ved Handelshøyskolen BI. Han tror på optimistene:

- Nettoptimismen er ikke noe hysteri. Å satse på nye teknologiske løsninger har vist seg å være lønnsomt også før, sier Høyer til Dagbladet.

- At Schibsted går på en smell nå, er bare real uflaks. Det er forbigående. Det tar nok tid før de tjener penger på dette, kanskje allerede ved utgangen av 2001. Fordelen for Schibsted er at de har råd til å gjøre det. De har en svært solid egenkapital, i motsetning til deres mindre konkurrenter, sier Høyer til Dagbladet.