TV 2-PROFILER: TV 2 skal inn i en stor omstillings- og kuttprosess fram mot 2020, og åpner for at samtlige ansatte kan søke sluttpakke. «Senkveld med Thomas og Harald» (bildet) er et av kanalens flaggskip, med programlederne Thomas Numme og Harald Rønneberg i spissen. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
TV 2-PROFILER: TV 2 skal inn i en stor omstillings- og kuttprosess fram mot 2020, og åpner for at samtlige ansatte kan søke sluttpakke. «Senkveld med Thomas og Harald» (bildet) er et av kanalens flaggskip, med programlederne Thomas Numme og Harald Rønneberg i spissen. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Kuttene i TV 2: - Kan bety høyere priser

TV-ekspert mener kanalens omstillingsprosjekt kan bety at seerne må belage seg på å betale mer.

(Dagbladet): Tirsdag kom nyheten om at TV 2 må kutte 350 millioner kroner innen 2020 og at samtlige ansatte får tilbud om sluttpakke.

- Tiden for gradvise endringer i bransjen er over, og tiden for gradvise endringer i TV 2 vil også være ved veis ende. Nå handler det om å ruste oss best mulig for videre vekst, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2 i en pressemelding.

Høyere priser og mer reklame På møtet ble det også klart at kanalen skal satse sterkt på TV 2 Sumo, og har som mål å tredoble antall Sumo-abonnenter.

- Som forbruker kan dette bety høyere priser og mer reklame. Eventuelt kan det bli mer reklamefinansiering på Sumo. Men det går en grense for hvor mye man vil betale og for hvor mye reklame man vil se, sier TV-sjef i Carat, Morten Wiberg.

Men han understreker at TV 2 gjør dette for å bli bedre, ikke for å miste seerne.

Til tross for harde nedskjæringer i tida framover, tror Wiberg at TV 2 vil komme tilbake for fullt.

- Det er ingen grunn til å tro at ikke TV 2 vil fortsette å være landets ledende kommersielle TV-kanal. TV 2s gullalder er på ingen måte over, sier Wiberg til Dagbladet.

Han mener et slikt kutt har vært i gjære en stund.

- TV 2 må tilpasse seg nye økonomiske modeller og inntektskilder. Det gjelder å være litt føre var og komme i gang med de tilpasningene allerede nå, sier han.

Driftsoverskudd på 1,26 milliarder Kanalens store omstillingsprosjekt har fått navnet «TV 2 i 2020» og  både styret, ledelse og tillitsvalgte skal ha jobbet på spreng med dette i flere måneder.

TV 2 har de siste to åra generert driftsoverskudd på 1,26 milliarder kroner.

Før påske ble det kjent at kanalen hadde informert sine ansatte om omfattende kutt i stillinger i Bergen.

TV 2 sliter med lave seertall denne sesongen. TV 2s boligsatsing «Bolig til salgs» floppet totalt og ble tatt av skjermen. Også det veletablerte artistprogrammet «Hver gang vi møtes», opplevde å trekke færre seere enn det har gjort tidligere sesonger.

Oppslutningen om flere av TV 2s viktigste programmer raser, og programmer som «Jaget» med Sturla Berg-Johansen, talkshowet «Det er lov å være blid med Else» og såpeserien «Hotel Cæsar» taper seere.

TV 2s programdirektør Trond H. Kvernstrøm har tidligere uttalt at hans mål er å få hovedkanalens markedsandel tilbake på rundt 20 prosent. I første kvartal i år klarte TV 2 imidlertid bare 16 prosent.

- Tjener godt Broadcast-sjef Marianne Massaiu i Mediacom sier til Dagbladet at det blir spennende å se hvordan kuttene i kanalen kan komme til å påvirke finansieringa av TV 2 Sumo, og tror at abonnementet kan komme til å bli dyrere.

- De tjener jo godt på Sumo-abonnementene sine. Abonnementsinntektene er garantert større enn hva de vil få kommersielt. Kanskje de i større grad også åpner for salg av reklameplass her, sier Massaiu.

- Tror du det vil bli færre egenproduksjoner fra TV 2 i årene som kommer, på grunn av kuttprosessen?

- Hvis de skal øke på Sumo, må de ha gode konsepter å fylle Sumo med. Så veldig stort kan nok ikke kuttet bli, tror Massaiu.

Hun tror at TV 2 vil fortsette å ha en viktig posisjon i TV-Norge på tross av kuttene.

Samtidig tror hun at kanalen vil ha vanskelig for å gjøre omfattende grep i sendeflata på grunn av allmennkonsesjonen.

- De har andre spilleregler enn de andre kommersielle aktørene. Mens for eksempel Discovery hadde mulighet til å droppe nyhetssatsinga si og satse på humor, er dette et grep som er vanskeligere for TV 2 å ta, siden de ha nyheter i sendeskjemaet sitt, sier broadcast-sjefen.

- Fortsatt høye ambisjoner Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 sier til Dagbladet at TV 2 alltid har vært finansiert av reklame, og at det blir en viktig inntektskilde for kanalen også i framtiden.

- I tillegg til dagens reklameprodukter vil vi også utvikle nye produkter med spesiell fokus på det digitale og TV 2 Sumo. Når det gjelder priser på TV 2 Sumo, skal vi alltid være konkurransedyktige med våre priser og vårt innhold, sier Dahl.

Både Wiberg og Massaiu har tro på at TV 2 vil fortsette å ha en viktig posisjon i TV-Norge til tross for kutt i årene som kommer. Det stiller Dahl seg bak.

- Vi har fortsatt høye ambisjoner på vegne av TV 2, her er vi helt enige med både Massaiu og Wilberg. Konkurrentene til TV 2 skal få merke at vi er offensivt til stede i markedene vi konkurrerer i, sier kommunikasjonssjefen.

- Hvordan påvirker allmennkonsesjonen grepene TV 2 har mulighet til å gjøre i årene som kommer?
- Vi vil nå gå gjennom utlysningen som kom fra Kulturdepartementet i dag og behandle den både internt i TV 2s administrasjon, men også i TV 2-styret. Og kun etter dette kan vi kommentere på veien videre rundt denne utlysningen.