BRA MED STUDIEAVGIFT: «Fordelen med studieavgift for internasjonale studenter er at man kan teste den individuelle, og dermed indirekte betalingsvilligheten til samfunnet», skriver Kirkebirkeland. Foto: Håkon Eikesdal
BRA MED STUDIEAVGIFT: «Fordelen med studieavgift for internasjonale studenter er at man kan teste den individuelle, og dermed indirekte betalingsvilligheten til samfunnet», skriver Kirkebirkeland. Foto: Håkon EikesdalVis mer

Kvalitet framfor kvantitet

Vi kan ikke masseprodusere studenter med utdannelser de bare er villige til å ta dersom de får den gratis.

Debattinnlegg

Jeg fikk to motsvar på mitt innlegg «Utdanning er børs, ikke katedral». 26. november skriver LSE-student Knut Ulsrud om «Farlige misforståelser om skolepenger». Ulsrud mener at skolepenger ikke nødvendigvis har en sammenheng med kvalitet. Det er kanskje korrekt, men ville Ulsrud valgt en annen institusjon enn nettopp LSE med dårligere kvalitet og fortsatt betalt 200 000 i året? Eller er det verdt pengene, og ikke minst tidsbruken fordi kvaliteten er så god?

Gabrielle Legrand Gjerdset og Tone Vesterhus svarer meg 22. november med innlegget «Utdanning bør aldri bli børs». Jeg kan ikke si meg uenig i deres beskrivelse av utdanning som samfunnsfunksjon, men det de beskriver er grunnskolen. Det er denne «som skal sørge for at vi viderefører kunnskap til nye generasjoner» og det er nettopp derfor den ikke bare er gratis, men pliktig. Det er et skarpt skille mellom grunnskole og høyere utdannelse, og høyere utdannelse skal i hovedsak øke produktiviteten ved å gi befolkningen spisskompetanse.

Alle studenter er en kortsiktig utgift for samfunnet, men vi gjør en kollektiv investering i håp om at de langsiktige inntektene veier opp for de kortsiktige kostnadene. Norge er et rikt land, så vi har råd til å utdanne studenter i fag (dere vet hvilke) som ikke alltid gir en «positiv bunnlinje», men dette tapet må nødvendigvis dekkes av de resterende.

Det er derfor viktig å sørge for at de vi utdanner for arbeidsmarkedet har en nytte som er så stor som mulig, og at «idebærerne» har så høy kvalitet som mulig. Vi kan ikke masseprodusere studenter med utdannelser de bare er villige til å ta dersom de får den gratis. Fordelen med studieavgift for internasjonale studenter er at man kan teste den individuelle, og dermed indirekte betalingsvilligheten til samfunnet. Dagens ordning, der man tilbyr gratis studier, men må betale levekostnader selv, er også lite solidarisk da den ekskluderer toppstudenter som ikke har råd til å finansiere eget studieopphold.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook