DYNAMISK OG TETTVEVD: Omar Sosa Afreecanos Quartets konsert på MaiJazz i Stavanger fikk terningkast fem fra Dagbladets anmelder. Foto: TERJE MOSNES
DYNAMISK OG TETTVEVD: Omar Sosa Afreecanos Quartets konsert på MaiJazz i Stavanger fikk terningkast fem fra Dagbladets anmelder. Foto: TERJE MOSNESVis mer

Kvartettkveld på MaiJazz

Kvartettjazz er så mangt, og noen ganger er det helt ålreit.

||| STAVANGER (Dagbladet): Den kubanske, spaniabosatte pianisten Omar Sosa (44) og den puertoricanske, USA-bosatte saksofonisten David Sanchez (40) er to av MaiJazz' største internasjonale navn i år.

Dynamisk
Torsdag kveld stilte de til konsert med hver sin kvartett, Sosa med sin Afreecanos Quartet, mens Sanchez hadde den norske, New York-baserte gitaristen Lage Lund (30) i sin besetning.

Ordspillet i Sosa-kvartettens navn indikerer hva musikken handler om.

Musikerne stilte i afrikanske gevanter og lot konserten fortelle om jazzens røtter i Afrika, ferden over havet til ufrihet i Nord-Amerika, fusjonen med den karibiske musikken, framveksten av blues og jazz og den aldri hvilende frihetskampen.

LITT I TYNNESTE LAGET: David Sanchez Quartet fikk terningkast fire. Foto: TERJE MOSNES
LITT I TYNNESTE LAGET: David Sanchez Quartet fikk terningkast fire. Foto: TERJE MOSNES Vis mer

Men Sosa & co er ikke propagandister, dogmatikere eller rapporterende musikkvitere, de viste seg som et dynamisk, tettvevd band som gjorde den musikalske fortellingen ytterst sanselig, humørfylt og medrivende.

Sosas pianistiske ferdigheter, uansett hva han spilte, var som alltid frapperende, og sanger/perkusjonist Mola Sylla, el-bassist (dobbeltbass, med hhv fire og fem strenger) Childo Thomas og trommeslager Marque Gilmore matchet ham følsomt, men med myndighet i alle tempi, stemninger og geografiske strøk.

Temperament
David Sanchez har en av de vakreste og mest fullkomment kontrollerte tenorsaksofontonene i moderne jazz. Det er fristende å bruke tilsvarende ord om Lage Lunds ofte Pat Metheny-inspirerte gitarspill, og i nesten hele Sanchez-kvartettens konsert var det toneskjønnheten i den omhyggelige utforskingen av Sanchez? intrikate melodiske og harmoniske irrganger som ble hovedbeholdning.

Og det var sant å si litt i tynneste laget. Så spennende var tross alt ikke låtene.

Først helt mot slutten, i tittellåta "Cultural Survival", fra Sanchez? nyeste album, var det som om temperamentet fikk slippe til i musiseringen, og den takknemlige responsen fra publikum lot ikke vente på seg.

Hvorfor kvartetten ventet så lenge med å supplere det vakre med litt muskelspill, forble en gåte, men uansett var det en sann svir å høre hvordan Lage Lund fra Skien, Norway, er i flott utvikling som gitarist der han spilte med finslipt teknikk og en autoritet som må love det beste for hans videre karrieren blant de heteste unge talentene på den amerikanske jazzscenen.