Kvast om samtidsmusikk

«Mangfold» er et honnørbegrep i norsk kultursatsing, men er egentlig en sovepute og et uttrykk for en dypt konservativ, og slett ikke radikal holdning.

Blant annet slik spissformulerer Norsk Komponistforenings formann, Glenn Erik Haugland, seg i artikkelen «Profilløs positur». Den står å lese i Komponistforeningens årbok for 2000, «Lydskrift» (red. Ragnhild Veire Berg), og Haugland er ikke den eneste som ytrer seg med kvass penn. I den tall- og statistikkfrie artikkelsamlingen settes et knippe samtidsmusikalske problemstillinger under skarpt lys, og avdekker en vital flora av problemstillinger innen den nasjonale musikalske modernismen.

  • Ansatsen er imidlertid dansk, idet Weekendavisens Peter Johannes Erichsen innleder sin påstand «Opera, fortsat fremtidens kunstart» med noen hjertesukk om danskenes egen operahusdebatt, som synes enda mer ørkesløs enn vår egen. Så bærer det hjem til fjorårets norske operapremiere, Axel og Henrik Hellstenius' «Sera», som nyanmeldes kritisk av Dagbladets Ståle Wikshåland, før komponist Henrik utdyper sine ideer og hensikter i et intervju med Erling Sandmo.
  • Har samtidsmusikken etablert Adornos estetikk og populærkulturen som fiendebilder for å legitimere seg selv? Eystein Sandvik stiller spørsmålet i en gjennomgang av komponisten Jon Øivind Ness' arbeider, som nettopp trekker på deler av populærkulturen (Frank Zappa); mens Mari Lending skriver syrlig om hvordan opplevelser på fjorårets Ultima-festival raserte hennes fordommer om samtidsmusikkens utilgjengelighet. Redaktør Veire Berg påpeker tradisjonens inntog i «den moderne modernismen», med blant andre festspillkomponist av året, Rolf Wallin, som «case», mens Eivind Buene gir glimt fra sitt år som huskomponist med Oslo Sinfonietta og Torkil Baden drøfter kirkemusikkens forhold til modernismen, en ikke uventet problematisk materie.
  • I disse multimediale tider er «Lydskrift» utstyrt med en CD med verker av Rolf Wallin, Kåre Kolberg, Jon Øivind Ness, Bertil Palmar Johansen, Magne Hegdal, Henrik Hellstenius og John Persen. Både som referanser til artiklene og som musikk fri-koplet fra årboka står de seg godt. Og etterlater et aldri så lite spørsmål om hvorvidt kommende årbøker blir å finne som DVD-er eller internettsider - samtid så lenge den varer.

terje.mosnes@dagbladet.no