KOMMENTARER

Da er katta ute av sekken:

Kverk den %&¤#* katta!

Det bor et nettroll i oss alle. Mitt kommer fram når noen skriver «Da er katta ute av sekken» på Facebook.

Få katta ut av sekken: Denne katta burde åpenbart ikke vært i sekken i det hele tatt. Foto: Shutterstock/Scanpix
Få katta ut av sekken: Denne katta burde åpenbart ikke vært i sekken i det hele tatt. Foto: Shutterstock/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Denne uka skrev Aftenposten at Facebook vil stramme inn på bruken av fersken- og aubergine-emojis. Alle vet at de egentlig betyr rumpe og penis. Nå vil Facebook få bukt med uønsket seksuell oppmerksomhet, selv når den kommer i form av frukt. Med andre ord: Sosiale medier forandrer språket vårt daglig. Det som en gang var en uskyldig grønnsak, kan nå føre til utestengelse fra Facebook. Engelske nyord som LOL, Yolo og Fomo har eksplodert, for så å bli latterliggjort og glemt. Språktrendene på sosiale medier er som bananfluer. De kan oppstå, spre seg og dø i løpet av et kjapt internettdøgn.

Men det er ett norsk uttrykk har fått sin renessanse gjennom sosiale medier. Som tilsynelatende bare øker i omfang, som daglig dukker opp i Facebook-feeden min, som er i ferd med å drive meg til vanvidd:

«Da er katta ute av sekken».

«Da er katta ute av sekken: Jeg skal begynne i ny jobb!». «Da er katta ute av sekken: Vi lanserer vårt nye prosjekt». «Da er katta ute av sekken: Vi har bolle i ovnen!». Folk får ny jobb, slutter i gammel jobb, skal gifte seg, skille seg, lansere noe, bygge på huset. Hva enn de har holdt hemmelig en liten stund: Katta skal ut av sekken. Og jeg er kanskje en smålig surpomp, en flisespikker som heller burde skrive om viktigere ting, men:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer