MASKULIN ARENA: Et likestilt samfunn skaper mennesker med fleksible kjønnsidentiteter, derfor må forholdet mellom kvinner og menn støpes litt på nytt, skriver kronikkforfatteren. Foto: Shutterstock
MASKULIN ARENA: Et likestilt samfunn skaper mennesker med fleksible kjønnsidentiteter, derfor må forholdet mellom kvinner og menn støpes litt på nytt, skriver kronikkforfatteren. Foto: ShutterstockVis mer

Populisme:

Kvinne, kjenn din plass – populismens egentlige kjerne

Debatten om hvordan populisme er knyttet til innvandring er en bakgate. Vi glemmer at historiens første minoritet verken var araberen eller jøden. Det var kvinnen.

Meninger

Likestilling er omdreiningspunktet i den demokratiske velferdsstaten. Ytre høyres erkefiende er således ikke først og fremst innvandreren. Det er den moderne kvinnen, som via en sterk offentlig drevet velferdsstat og politikk fra venstresiden har opphørt å være en undertrykt minoritet.

Det feminine og det maskuline er kategorier som passet godt i tradisjonelle samfunn hvor gjøremål og arbeidsoppgaver var kjønnsbestemte. I avanserte samfunn både kreves det og gis rom for å blande feminine og maskuline tilnærmingsmåter.

Gunnar Norheim.
Gunnar Norheim. Vis mer

Tenk på en kvinnelig elektriker, politibetjent eller ingeniør. Eller en mannlig sykepleier, lærer eller veileder i Nav. Veldig mange oppgaver i samfunnet betinger ikke lenger at det må gjøres av et bestemt kjønn. Knapt noen. Jordmor og brannmann er kanskje unntak. Brannmannen som kommer for å bære deg ut av det brennende huset bør være sterk. Den kvinnelige jordmoren har kanskje en intuitivt bedre forståelse for den fødende kvinnens situasjon enn en mann ville hatt.

Men i det store bildet er trenden at samfunnets oppgaver nå kan gjøres av begge kjønn. Utviklingen endrer oss som mennesker og den påvirker relasjonen mellom kjønnene. Forholdet mellom kvinner og menn må støpes litt på nytt. Et likestilt samfunn skaper mennesker med fleksible kjønnsidentiteter.

Det siste århundret har kvinner ledet an i utviklingen mot det androgyne samfunnet ved gradvis å ha entret de fleste av mannens tradisjonelle maskuline arenaer. Hun deltar i offentligheten og er statsminister og politiker. Hun jobber i redningstjenesten som helikopterpilot, og på fritida, ja da hopper hun like gjerne i fallskjerm som å delta i et tupper ware-selskap. Den likestilte kvinnen anno 2018 er både kvinne og mann, hvis vi måler henne etter de tradisjonelle kjønnsverdienes skala.

Menn henger på mange måter etter. Kvinner har utvidet sin egen kjønnsidentitet og omfavnet maskuline verdier som sine egne. Mannen har ikke på samme måte greid å gjøre feminine kvaliteter til sine. Sågar kvinner selv synes å være noe i tvil om mannen bør bli mer kvinnelig av seg.

For hva innebærer det å omfavne det feminine og gjøre det til en del av mannens identitet? Hva må han gi slipp på? Hva må han tilegne seg? Hvordan er egentlig det androgyne mannlige motstykket til dagens androgyne kvinne? Si det. En kvinne kan omfavne sine maskuline sider og vinne respekt for det. En mann kan ikke på samme måte ta til seg det kvinnelige og få den samme respekt.

Hvorfor?

Definisjonen av det å være mann har en sterk sosial og politisk dimensjon. Verdenshistorien er breddfull av potente menn med sverd og pistol som argument. Fra Djengis Khan til Donald Trump. Fra Sigurd Jorsalfares erobring av Jerusalem til IS sine fanatiske visjoner om et nytt islamsk kalifat. Fra Nazi-Tyskland til Olof Palmes sosialdemokrati. Fra forsamlingen på Eidsvoll 1814 til Gerhardsen og det norske oljeeventyret.

Bragder, gode som onde har vært med på å danne bildet vi har av mannen og det maskuline. Mannen som kriger og erobrer sitter under huden på oss. Overgangen til demokratiske velferdsstatsregimer utgjør et historisk brudd med denne forståelsen.

Velferdsstatene representerer et skifte fra maskulin til feminin statsdannelse. Det menn må gi fra seg er makten som springer ut av et verdensbilde forankret i hans kjønn.

For i løpet av det 20. århundre har behovet for den sverdsvingende erobreren og hans armeer av menn blitt erstattet av en ny type makt. Det moderne demokratiet tilbyr oss lover og regler basert på fornuft og rettferdighet. Om det likevel skjærer seg står velferdsstatens helse og omsorgstjenester klar for oss. Dreiningen fra maktstat til velferdsstat er en utvikling som har gått side om side med kvinnefrigjøring og likestillingskamp. Men kvinner inn betyr menn ut.

Når politikken tappes for maskuline verdier hvor tar maskuliniteten veien? I en tidligere artikkel har jeg antydet at nye maktstater og autoritære ledere er et svar på kvinnenes innflytelse i velferdsstaten. Statsledere som Trump, Erdogan og Putin, men også ledere av mer demokratisk format, som franske Emmanuel Macron, eller vår egen Nato-sjef Jens Stoltenberg kan slik stå som representanter for maktstaten og den maskuline mannens renessanse.

Innvandring og integrering har inntatt en prominent plass i det offentlige ordskiftet. Det er knapt det problem som ikke kan årsakforklares med at Norge, USA og land i Europa må ta imot innvandrere, flyktninger og asylsøkere.

Men i skyggen av de endeløse debattene om innvandring står en mann og skuler på en kvinne av en hvilken som helst etnisitet. Det viser seg at ytre høyre konsekvent fører en reaksjonær og kvinnefiendtlig politikk, som følges av en inngrodd nærmest hatefull innstilling til velferdsstaten. Velferdsstaten med sin likestillingspolitikk betraktes som et statsfeministisk kupp for å ta knekken på den naturlige mannen. 22 juli 2011 så vi kvinnehatets sanne natur.

Den mer moderate kritikken av den offentlige velferdsstaten, finner vi i de tradisjonelle høyrepartiene. Her vil man «bare» privatisere. Men agendaen kan sies å være beslektet. Ved å innføre konkurranse som bærende prinsipp for velferdsstatens oppgaver settes maskuline verdier igjen i det politiske førersetet.

Uten et kjønnsperspektiv på populismen og ytre Høyres framgang er debatten dømt til å gå i ring. Også den tradisjonelle høyrepolitikken bør gjøres til gjenstand for debatt i et likestillingsperspektiv. Grunnmuren i et moderne, rettferdig samfunn er likestilling mellom kvinner og menn. Om den kommer i bluse og skjørt eller dress og slips – høyredreining favoriserer maskuline holdninger og verdier og skyver kvinnelige verdier tilsvarende tilbake.