DEBATT

Debatt: Markedsføring

Kvinnekroppen som levende reklame

Jeg er de siste dagene blitt kalt konservativ, prippen, sjalu og det som verre er. Jeg lever fint med kritikken.

LEVENDE REKLAME: Med tettsittende kondomdrakter påskrevet internettadressen til oppdragsgiveren på rumpa gikk disse to kvinnene fram og tilbake som levende reklameplakater på shipping- og oljemessa Nor-Shipping på Lillestrøm. Foto: Chul Christian Aamodt
LEVENDE REKLAME: Med tettsittende kondomdrakter påskrevet internettadressen til oppdragsgiveren på rumpa gikk disse to kvinnene fram og tilbake som levende reklameplakater på shipping- og oljemessa Nor-Shipping på Lillestrøm. Foto: Chul Christian Aamodt Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Vi lever i en tid der de fleste er enige om at vi trenger flere kvinner inn i ledergrupper og styrer i industrien. Mangfold bidrar til økt konkurransekraft. Samtidig lever vi i ei tid der mange ledere i shipping- og oljeindustrien synes det er helt stuereint å bruke kvinnekropper i tettsittende kondomdrakter som levende reklameplakater for deres produkter og tjenester.

Forrige uke samlet Nor-Shipping på Lillestrøm om lag 1000 utstillere og 35000 delegater fra mer enn 80 land. Jeg deltok på arrangementet for enerWE.no – Energibransjens digitale kanal. Jeg la jeg merke til to kvinner som gikk fram og tilbake som levende reklameplakater. De to kvinnene hadde tettsittende kondomdrakter påskrevet internettadressen til deres oppdragsgiver på rumpa.

Kvinner som levende reklameplakater er ikke et uvanlig syn på internasjonale messer innen shipping og olje, snarere tvert imot. Det er så vanlig at det har fått et eget navn. Det heter booth babes, eller promotional models.

I min tidligere jobb var jeg salgs- og markedsdirektør i et IT-selskap i oljebransjen. Årlig deltok jeg på flere internasjonale messer. Som utstiller får man tilbud om å leie inn stoler, bord, vanndispensere, brosjyreholdere samt booth babes. Det er bare å krysse av i et skjema på web, så står alt klart når du kommer. For oss var det aldri aktuelt å leie inn booth babes, men jeg husker godt diskusjonen vi hadde om at det var vanskelig å skape oppmerksomhet for vår utstillerstand når utstillerstanden litt lenger nede i hallen hadde to toppløse modeller kun iført g-string. Kvinnene ble kroppsmalt, og det var alltid mange mannlige tilskuere som sto og fulgte nøye med. Mennene ble gjerne stående der og smile litt til hverandre. Så pekte de på kvinnene og lo litt før de fortsatte å diskutere nye forretningsmuligheter. Slik var det før. Og slik er det fortsatt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer