Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Kvinnene dominerte i 2014

Spellemannprisen opprettet den kjønnsnøytrale prisen «Årets artist» i grevinnens tid.

NUMMER ÉN: Highasakite, anført av vokalist og låtskriver Ingrid Helene Håvik, topper Dagbladets liste over norske album i et år hvor svært mye av den beste musikken ble laget av kvinner. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
NUMMER ÉN: Highasakite, anført av vokalist og låtskriver Ingrid Helene Håvik, topper Dagbladets liste over norske album i et år hvor svært mye av den beste musikken ble laget av kvinner. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet Vis mer
Kommentar

I år skal vi komme Susanna Wallumrød i forkjøpet og telle opp kvinneandelen på vår liste over årets beste norske plater:

Åtte av ti er frontet av kvinnelige artister, under eget navn, som frontfigur i band eller som helt sentrale bidragsytere - Röyksopps «Do It Again» med Robyn og In The Countrys Hans Børli-prosjekt med Frida Ånnevik.

Sagt på en annen måte: Det var i grevinnens tid at Spellemannprisen opphevet kjønnsavgrensede kategorier. Årets artist kan fort bli en ren kvinneklasse i år. Og det er helt fortjent.

I lys av sommerens debatt om kvinner i musikkbransjen og de angivelige strukturelle hindringene de møter snus problemstillingen på hodet: Hvorfor kommer de mannlige artistene til kort i år? Hvor blir det av den nye generasjonen av interessante, sterke mannlige frontfigurer? I år står vi altså igjen med Todd Terje og Store P på topp 10-lista.

De ti første er også bare toppen av isfjellet. Blant artister som var nominert i årets kåring finner vi Sandra Kolstad, Susanne Sundfør-produserte Bow To Each Other, Phone Joan, Valkyrien Allstars, Marit Larsen, Sigrid Moldestad og Hedvig Mollestad Trio. Men det er også under her vi finner igjen platene til Nico & Vinz, Onkl P, Motorpsycho og Sondre Lerche.

Vi velger å lese vår egen liste som et uttrykk for hvem som når opp i og behersker «den nye tiden»; streaming, sosiale medier-iscenesettelse, post-fysiske formater og en mulig dreining vekk fra en arkaisk-patriarkalsk «band/øvingslokale»-metodikk.

De strukturelle klasseskillene vil kanskje legge kjønnsdimensjonen bak seg og heller følge digitale skillelinjer og snarere forsterke et nytt popartistideal. Et popartistideal der Kaja Gunnufsens personlig/direkte hashtagvennlige poesi eller Emilie Nicolas? pikselerte emo-soul har bedre vilkår for å nå fram og lykkes enn den retrospektive alternativcountryen til Bendik Brænne eller norsk-på-norsk-viserocken til Erlend Ropstad, som normalt har hatt gode kår i Norge.

Årets norske topp 10-liste illustrerer et godt norsk musikkår. At kvinnene dominerer lista er alt annet enn tilfeldig.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media