Kvinnene elsker Tufte-gutta

Flere kvinner enn menn ser fotballserien «Heia Tufte!».- Dette er rørende «feel good»-tv på sitt beste, sier Tufte-fan Ingrid Sande Larsen (29).

I snitt 346 000 kvinner følger de grønnkledde Tufte-gutta, mot 305 000 menn. TVNorge er ikke overrasket over at fotballserien fenger kvinnene i enda større grad enn menn.

-  De fleste realityseriene har en større andel kvinnelige seere. «Heia Tufte!» handler ikke primært om fotball, men er en serie med bred appell som først og fremst dreier seg om deltakerne og deres relasjoner. Seere som kanskje skygget banen i begynnelsen, av frykt for mye sportsfokus, har nå benket seg foran skjermen fordi de ser at Tufte-gutta byr på mer enn offsideregler og lange pasninger, sier Thea Lund Kristoffersen i TVNorge.

Rørende reality

Ingrid Sande Larsen (29), tegneserieredaktør fra Oslo, har fått med seg de fleste episodene av «Heia Tufte!». Hun forstår godt at de klossete fotballguttene er blitt allemannseie.

-  Konseptet er spennende og fint. Jeg synes det er veldig deilig med en varm realityserie, hvor personene framstilles positivt og ingen stemmes ut. Det er veldig flott å se hvordan denne gjengen er kjempepositive, de heier på hverandre og backer hverandre opp. Det er rett og slett ganske rørende til tider, mener Sande Larsen.

Hun vil ikke karakterisere seg selv som en realityfanatiker, men zapper innom og ser litt her og der. «Heia Tufte!» er den eneste serien hun har sett det meste av.

Høy gjenkjennelsesfaktor

Et annet element Larsen tror spiller inn, er at det er lett å kjenne seg igjen i gjengen.

 FAN:  Ingrid Sande Larsen har fått med seg de fleste av Tufte ILs krumspring på og utenfor fotballbanen. Foto: Truls Brekke
FAN: Ingrid Sande Larsen har fått med seg de fleste av Tufte ILs krumspring på og utenfor fotballbanen. Foto: Truls Brekke Vis mer

-  TVNorge opererer jo med et noe utvidet nerdebegrep. Tufte-gutta er folk som er ekstremt opptatt av hver sin ene spesielle ting, men de er ikke nødvendigvis nerder i ordets tradisjonelle forstand. Jeg tror det er mange seere som kjenner seg litt igjen i Tufte ILs snurrigheter, sier Sande Larsen.

Utgangspunktet for realitysjangeren var at tv-kanalene ville utvikle en ny strategi for å nå seere i primetime, altså beste sendetid.

-  Det var særlig viktig å kapre kvinnelige seere på grunn av deres kjøpekraft, forteller Espen Ytreberg, professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo.

-  Tradisjonelt kombinerer reality-tv to elementer: et faktaelement - programmet omhandler et tema man tror mannlige seere er opptatt av - og et narrativt element - man velger fortellergrep man tror vil falle i smak hos kvinnelige seere.

Ytreberg mener suksessen i stor grad skyldes god timing.

-  Ved siden av at serien rent håndverksmessig har lyktes bra, surfer TVNorge nå på toppen av en trend, hvor vi ser at det skjer en endring fra slem til snill reality-tv.

POPULÆRE HOS DAMENE: I snitt 346 000 kvinner følger de grønnkledde Tufte-gutta.