MYE PÅ SPILL: Denne helgen er det Oscar-utdeling i Hollywood, og for de som ikke er nominerte, er det kjolen som er middelet for å bli en snakkis. Charlize Theron ankom prisutdelingen i fjor kledd i Christian Dior, samme år som stylisten hennes, Leslie Fremar, ble kåret til Hollywoods mektigste. Foto: REUTERS / Lucy Nicholson / Scanpix
MYE PÅ SPILL: Denne helgen er det Oscar-utdeling i Hollywood, og for de som ikke er nominerte, er det kjolen som er middelet for å bli en snakkis. Charlize Theron ankom prisutdelingen i fjor kledd i Christian Dior, samme år som stylisten hennes, Leslie Fremar, ble kåret til Hollywoods mektigste. Foto: REUTERS / Lucy Nicholson / ScanpixVis mer

Kvinner og klær

Motens økende viktighet i Hollywood har gjort stylistene til en maktfaktor. På søndag feirer de julaften. Da er det Oscar.

Men hva skal jeg ha på meg?

Det er et spørsmål alle har stilt seg før fest, iblant dager i forveien, iblant en time før middagen står på bordet. Er du en berømt skuespillerinne med invitasjon til Oscar-utdelingen, som går av stabelen nå på søndag, begynner prosessen måneder i forveien og inkluderer en hel liten tropp av medarbeidere. Den viktigste av disse er stylisten.

Like over nyåret begynner designhusene å sende skisser til stylisten som er hyret av den respektive stjernen med ansvar for at hun skal skinne på tilstelningen der alle gjestene har skrudd opp lysstyrken til hundre watt. Så er det stylisten som forhandler, ber om litt mer av noe og litt mindre av noe annet, passer på at den ferdige kjolen og minst én reserve flys over Atlanteren, at den blir sydd inn eller ut.

NAVN OVER NATTEN: Rød løper-designer Elie Saab ble brått langt mer berømt enn før da Halle Berry vant Oscar i 2002, kledd i en av kjolene til den libanesiske designeren. Nå er Saab veldig nøye med hvem han låner bort klær til. Foto: AP Photo / Kevork Djansezian / Scanpix
NAVN OVER NATTEN: Rød løper-designer Elie Saab ble brått langt mer berømt enn før da Halle Berry vant Oscar i 2002, kledd i en av kjolene til den libanesiske designeren. Nå er Saab veldig nøye med hvem han låner bort klær til. Foto: AP Photo / Kevork Djansezian / Scanpix Vis mer

Stylisten er med når stjernen skifter på den store dagen, ser til at undertøyet hun har plukket ut sitter som det skal og ikke har noen strikk som synes, at dype utringninger er teipet så godt fast at risikoen for nakenglipp og skandale er omtrent på minus tre.

Det var ikke slik før. Da kunne stjernene selv holde kontakten med designhusene. Stylistene som smakssettere og mellomledd er et produkt av de siste tiårene. De er blitt så mektige at Hollywood Reporter lager en årlig liste over de 25 mest innflytelsesrike stylistene i drømmebyen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor ble kåringen toppet av Leslie Fremar, som stylier Charlize Theron og Julianne Moore. Lenger ned finnes kjendisstylister som Rachel Zoe og L'Wren Scott, Mick Jaggers kjæreste og Nicole Kidmans nærmeste moterådgiver som også er en anerkjent designer.

OMDISKUTERT: Også Julianne Moore er klient av Leslie Fremar, som er kåret til Hollywoods mest innflytelsesrike stylist. Men mange har satt spørsmålstegn ved Moores og Fremars valg av eksperimentell og risikabel mote til Moores klassiske utseende.  Foto: REUTERS / Fred Prouser / Scanpix
OMDISKUTERT: Også Julianne Moore er klient av Leslie Fremar, som er kåret til Hollywoods mest innflytelsesrike stylist. Men mange har satt spørsmålstegn ved Moores og Fremars valg av eksperimentell og risikabel mote til Moores klassiske utseende. Foto: REUTERS / Fred Prouser / Scanpix Vis mer

Det som skjedde, var det som skjedde med alle: Internett. Både de nesegruse bildene fra verdens røde løpere og skadefro paparazzifotoer av kjendiser i joggebukse på vei til matbutikken ble pluselig spredd videre og raskere enn før. Stadig flere mente noe om det de så. Nervøse stjerner hyret stylister for å ha en rådgiver og beskytter, en til å passe på at de ikke dummet seg ut, noe det plutselig var mulig å gjøre 24 timer i døgnet.

Samtidig kom en skare unge ekshibisjonister som så at overvåkningen kunne utnyttes. Nevnte Rachel Zoe skapte seg et navn tidlig på 2000-tallet gjennom å kle opp blant annet Nicole Richie, Lindsay Lohan og Mischa Barton i klær og tilbehør hun lånte fra motehusene.

De noenogtyveåringe klientene hadde ikke noen tung kunstnerisk merittliste å vise til, men i den karakteristiske, hippieaktige Zoe-stilen, med løse topper, trange bukser, store solbriller og svære vesker, ble de trendsettere for jenter verden over - og dét selv om kombinasjonen løse topper og trange bukser, som så avslappet og kul ut på magre Beverly Hills-kropper, hadde det med å utradere høyden og midjen til alle som ikke var bygget som Barton & Co.

LUKRATIV AVTALE: Drømmebyens mest ettertraktede stjerne for tiden, Jennifer Lawrence, har undertegnet en lukrativ kontrakt med motehuset Christian Dior. Kontrakten hennes gjør at hun må gå i Dior-kjoler til et visst antall arrangementer, og kritikere har spurt seg om stilen til motehusets siste kolleksjoner egentlig er det mest passende for Lawrence. Foto: Stella Pictures.
LUKRATIV AVTALE: Drømmebyens mest ettertraktede stjerne for tiden, Jennifer Lawrence, har undertegnet en lukrativ kontrakt med motehuset Christian Dior. Kontrakten hennes gjør at hun må gå i Dior-kjoler til et visst antall arrangementer, og kritikere har spurt seg om stilen til motehusets siste kolleksjoner egentlig er det mest passende for Lawrence. Foto: Stella Pictures. Vis mer

Det er få stjerner i dag som ikke har egen stylist. Stilsikre Diane Kruger er én, men hun er i en minoritet. Ofte er det en overgang der det er grunn til å anta at det har kommet en stylist inn i bildet - som når Michelle Dockery og Octavia Spencer, som fikk brå stjernestatus gjennom henholdsvis «Downton Abbey» og «The Help», etter en famlende periode plutselig landet stødig i en korrekt og kledelig stil.

Dagens tilfeldige «på gaten»-bilder er ofte av en stjerne i et antrekk satt sammen av en profesjonell, med en lånt designerveske som tilfeldigvis har logoen vendt mot kameralinsene.

Og de virkelige anledningene, for å kle seg opp og ta noen volter i blitzregnet, er blitt stadig flere. Den som følger med på de største motebloggene, kan bli svimmel av hvor mange premierer, prisutdelinger, gallaer og veldedighetsmiddager det er, og hvor mange av dem Jessica Alba og Blake Lively er invitert til.

NYTT IMAGE: Da nyskilte Reese Witherspoon i 2007 dukket opp i Nina Ricci-kreasjoner både på Golden Globe-utdelingen og her på Oscar-utdelingen, som var mer sexy enn de søte kjolene hun ofte ankom i, ble det sett på som et bevisst signal om at hun hadde endret kurs og image. Foto: AP Photo / Kevork Djansezian / Scanpix.
NYTT IMAGE: Da nyskilte Reese Witherspoon i 2007 dukket opp i Nina Ricci-kreasjoner både på Golden Globe-utdelingen og her på Oscar-utdelingen, som var mer sexy enn de søte kjolene hun ofte ankom i, ble det sett på som et bevisst signal om at hun hadde endret kurs og image. Foto: AP Photo / Kevork Djansezian / Scanpix. Vis mer

Dette har å gjøre med at det er så mange som har nytte av dem - arrangørene som får blest, stjernene som får bekreftet at de er stjerner, designerne som får vist frem kreasjonene sine. Og behovet for menneskene som setter det hele sammen, stjerne, designer og fest, er økende, og for den som er på rett tid til rett sted med rett kontaktliste, er det penger å tjene.

I sitt siste nummer har Vanity Fair en dybdeartikkel om stylistens posisjon i Hollywood 2014. De avdekker en voksende økonomi som for den som står utenfor, fort virker bisarr. Trekk pusten:

Røde løpere er blitt stadig viktigere for kvinnelige skuespillere i Hollywood. Å fremstå som chic, å vise at de kan være sexy om de er kjente for å være søte eller at de kan være søte hvis de er kjente for å være sexy, kan være med på å sikre dem en rolle.

FILLE DU JOUR: Nykommer Lupita Nyong'o, som er Oscar-nominert for beste kvinnelige birolle for "12 Years a Slave", har gjort inntrykk med sine stilsikre opptredener og har på den måten sikret seg flere fotoserier i de store motebladene. Her er hun i Gucci under årets Screen Actors Guild Awards. Foto: Kevork Djansezian / Getty Images / AFP
FILLE DU JOUR: Nykommer Lupita Nyong'o, som er Oscar-nominert for beste kvinnelige birolle for "12 Years a Slave", har gjort inntrykk med sine stilsikre opptredener og har på den måten sikret seg flere fotoserier i de store motebladene. Her er hun i Gucci under årets Screen Actors Guild Awards. Foto: Kevork Djansezian / Getty Images / AFP Vis mer

Men det kan også skaffe dem lukrative kontrakter med de store motehusene og sminkemerkene, eller kanskje coveret på et av de store motebladene, som igjen gjør dem mer attraktive for motehusene og filmstudioene.

Når kontraktene er i boks, innebærer de ofte klausuler om at stjernen skal gå med klærne til merket de har en avtale med ved et visst antall anledninger, og også stille opp ved et gitt antall tilstelninger i merkets regi. Slike avtaler kan innbringe kanskje halvannen million kroner i året, og stylisten som fremforhandler kontrakten, får en andel. Stjerner kan også selge forskjellige «felt» på sin egen kropp ved tilstelninger der de vet de vil bli fotografert.

Er du et av Hollywoods største navn, kan du be om rundt 800 000 kroner for å ha på deg et bestemt par øredobber, eller en halv million for et halskjede. Gwyneth Paltrow skal ha blitt tilbudt en million dollar - over seks millioner kroner - for å gå med et armbånd fra den kinesiske designeren Anna Hu til Oscar-utdelingen i 2012. På mindre anledninger blir de ofte betalt av vertskapet bare for å være til stede.

PLUTSELIG STJERNE: Michelle Dockery er blant dem som plutselig fikk en gjennomkomponert og dyr stil etter antagelig å ha hyret en egen stylist. Her er hun med designer Carolina Herrera. Foto: Michael Loccisano / Getty Images / AFP
PLUTSELIG STJERNE: Michelle Dockery er blant dem som plutselig fikk en gjennomkomponert og dyr stil etter antagelig å ha hyret en egen stylist. Her er hun med designer Carolina Herrera. Foto: Michael Loccisano / Getty Images / AFP Vis mer

Som regel er det stylistene som er fikser og tilrettelegger. Men også de er i skvis. Ofte er stjerner, filmprodusenter og PR-leddet uenige om hvem som skal betale dem. Hvis klienten holder igjen, kan stylisten istedet for lønn be om tillatelse til å uttale seg offentlig om samarbeidet, for å skaffe seg flere kunder. Dette er grunnen til at lesere av motebladene stadig ser «Penelope Cruz? stylist» fortelle om Cruz' «stilevolusjon».

Samtidig er de bare så viktige som klærne de klarer å skaffe, for en stakket stund, for klientene sine. Og der holdes det igjen. Designhusene låner først og fremst ut til store stjerner og it-girls, de som er på «A-listen», og vil for eksempel ikke under noen omstendighet gi gratisvarer til realitystjerner. Kim Kardashian må kjøpe klærne sine selv.

De største navnene kan forlange at designeren ikke låner ut til noen under hennes eget «nivå». Sahar Sanjar, en PR-representant for rød løper-designer Elie Saab, som ble verdensberømt gjennom kjolen Halle Berry hadde på seg da hun vant Oscar for beste hovedrolle for «Monster?s Ball», legger ingenting imellom når hun snakker med Vanity Fair.

BERØMT FOR Å STYLE Rachel Zoe var en av de første som ble kjent i kraft av å være stylist. Hun skapte innflytelsesrik gatemote på begynnelsen av 2000-tallet ved å kle opp blant andre Nicole Richie, Lindsay Lohan og Mischa Barton.  Foto: Imeh Akpanudosen / Getty Images for The Weinstein Company / AFP
BERØMT FOR Å STYLE Rachel Zoe var en av de første som ble kjent i kraft av å være stylist. Hun skapte innflytelsesrik gatemote på begynnelsen av 2000-tallet ved å kle opp blant andre Nicole Richie, Lindsay Lohan og Mischa Barton. Foto: Imeh Akpanudosen / Getty Images for The Weinstein Company / AFP Vis mer

- Jeg har opplevd at stylisten og A-listeren begge ringer meg for å si at «hvis du også kler opp B-, C- og D-kjendiser, så slutter jeg å gå med merket», sier Sanjar.

- Hvis jeg ringer herr Saab og sier at stjernen ikke vil at en viss type person skal gå i samme merke som henne, så sier han «ok, da sier vi nei til den personen, for A-listeren er den jeg vil ha». Prinsesser i Midtøsten bryr seg om hva Nicole Kidman har på seg, og herr Saab er en moteskaper som har prinsesser som kunder. Når jeg representerer ham er jeg ikke opptatt av en kunde på Barney's, jeg er opptatt av hva dronning Rania tenker.

Mens du leser dette, beinflyr tynne stylister i høyhælede ankelstøvletter mellom studioer og designerbutikker og stjernehjem i Hollywood. En runde på den røde løperen før Oscar-utdelingen er en taus jobbsøknad som sendes til alle som bruker skjønnhet for å selge. Er du ikke nominert, er kjolen det som kan gjøre deg til snakkis. Om det skjer, kan likevel avgjøres i siste liten, av en magefølelse, en kjæreste som er skeptisk, et kompleks.

- Du er i huset til noen og prøver klær, slik du en gang gjorde sammen med venninnen din eller søsteren din, sier Leslie Fremar om sin egen, rare jobb.

- Du må takle andre menneskers kroppskomplekser og usikkerhet. De er bare jenter, som alle andre. Det er en følsom, fortrolig jobb.