Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kvinner tar kontrollen

Norske kvinner har for alvor tatt over fjernkontrollen i hjemmet. Selv TV-sporten får ikke menn ha i fred lenger.

I året som gikk så kvinner 165 minutter daglig på TV, mens norske menn satt 161 minutter bak fjernkontrollen. Det viser ferske tall fra TNS Gallup.

-  Jevnt over ser kvinner mer på TV enn menn, og det gjelder de fleste av programmene. Sport sees fortsatt mest av menn, men kvinnene tar innpå der også, sier Christian Thune-Larsen i TNS Gallup.

Thune-Larsen trekker fram såpeoperaer og realityserier som de mest kvinnevennlige segmentene på norske TV-skjermer.

Vil ha kvinnelige seere

En serie som «Hotel Cæsar» har det siste året hatt i overkant av 60 prosent kvinnelige seere.

Reality-serier som «71 grader nord», «Robinson-ekspedisjonen» og «Jakten på kjærligheten» ligger alle på nærmer 60 prosent kvinneandel.

-  Kvinner er mer opptatt av følelser og relasjoner enn menn, så det er ikke så overraskende at såpeoperaer og reality er populære. De kommersielle kanalene synes også det er mer interessant med kvinnelige seere, siden de i større grad enn menn gjør innkjøp, mener medieviter Alex Iversen.

Kvinner mest oppdatert

Nyhets- og debattprogrammer har også fått et bedre tak på kvinnene de siste åra.

Både Dagsrevyen, TV2-nyhetene, Holmgang og RedaksjonEN har en liten overvekt av kvinnelige seere.

-  Kvinner er mer og mer blitt den intellektuelt bærende del av befolkningen, og har også vært den klart største mediekonsumenten de siste åra. De er blitt langt flinkere til å holde seg oppdatert, en utvikling som bare vil øke, mener professor i medievitenskap, Helge Rønning.

Han er ikke spesielt optimistisk på den intellektuelle mannens vegne.

Unge menn utafor

-  Sport og action vil fortsette å være mannens doméne på TV-ruta. Men ellers er det bare på Internett av mediene at mannen fortsatt er fremst, sier han.

Medieviter Alex Iversen mener det er unge menn TV-kanalene sliter mest med å få til å tilbringe tid foran skjermen.

-  Unge menn føler seg litt fremmedgjorte i TV-tilbudet. De bruker i stedet TV-spill og Internett, sier Iversen.

Han mener «Jackass» og liknende konsepter viser at det derimot er mulig å nå denne seergruppa om man finner programmer som fenger.

Totalt ser Ola og Kari nordmann i gjennomsnitt ni minutter mer TV enn for to år siden.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media