I JURYEN: Margreth Olin satt i juryen på Kortfilmfestivalen, og ga flust med priser til kvinnelige filmskapere. Foto: Steinar Buholm
I JURYEN: Margreth Olin satt i juryen på Kortfilmfestivalen, og ga flust med priser til kvinnelige filmskapere. Foto: Steinar BuholmVis mer

Kvinneseier på Kortfilmfestival

Kvinner er de sterkeste i dokufilmbransjen.

||| (Dagbladet.no): I disse dager er det mye snakk om at framtredende kvinnelige filmskapere glimrer i sitt fravær. Men kvinneandelen i dokumentarbransjen er, i motsetning til spillefilmbransjen, sterk.

- Når man snakker om kvinner i filmbransjen, er det viktig å se på bransjen som en helhet, ikke bare spillefilmer, sier filmskaper Margreth Olin, som fastslår det som et faktum at kvinneandelen er høyere i dokumentarbransjen.

Vant fem priser
Blant prisvinnerne under Kortfilmfestivalen, var det en overvekt av kvinnelige filmskapere. Produsent Kristine Ann Skaret vant fem priser for tre av sine filmer under Kortfilmfestivalen i Grimstad, som ble avsluttet i går.

- Tre av de fire filmene vi fikk vist på festivalen har kvinnelige regissører. Med flere kvinnelige produsenter, blir det også flere kvinnelige regissører. Alt tyder på at det er vanskeligere for kvinner å komme inn i fiksjonsfilmbransjen enn i dokumentarbransjen, sier Skaret, som jobber for Medieoperatørene.

Hennes film «Kontroll», i regi av «Jenter»-regissør Hanne Myren, vant Terje Vigen-prisen. «Human», i regi av Thomas Østby, vant Gullstolen.

- Det er ikke tilfeldig at de fleste av våre regissører i Medieoperatørene er kvinner: De kommer med de beste prosjektene, sier Skaret.

De beste var laget av kvinner
Margreth Olin satt i juryen som kåret årets kortfilmer, sammen med bland andre Erik Poppe.

Vi har begge vært i Grimstad de fleste årene siden 1995. Sjelden har nivået vært så høyt som i år. Vinnerfilmer som «Sinna mann» og «Kontroll» er av usedvanlig høy kvalitet. Sistnevnte er herlig nyskapende i norsk sammenheng, skryter Olin.

ENKLERE Å VÆRE MOR: Prisbelønnet produsent Kristine Ann Skaret mener det er lettere å være mor når man lager dokumentarer enn når man lager spillefilmer. Foto: Privat, Erik Edland
ENKLERE Å VÆRE MOR: Prisbelønnet produsent Kristine Ann Skaret mener det er lettere å være mor når man lager dokumentarer enn når man lager spillefilmer. Foto: Privat, Erik Edland Vis mer

Hun nekter for at det ble lagt vekt på hvilket kjønn filmskaperne tilhørte.

- Vi snakket om stemmene bak filmene, hvilke filmer som berørte oss og som var nyskapende og dristige.

- Så kvinner lager sterkere dokumentarfilmer?

- På generelt grunnlag kan man ikke si det, men når det gjelder årets festival, var mange av de beste laget av kvinner.

Enklere å være mor
Kristine Ann Skaret tror en av grunnene til at flere kvinner lager dokumentarer, er at dette i mindre grad stjeler tid og krefter fra morsrollen.

- Å lage dokumentarfilmer er noe som forsøksvis lar seg kombinere med familielivet. Selv jobbet jeg med fiksjon fram til jeg fikk barn. Da begynte jeg med dokumentarer, sier hun.

Margreth Olin er delvis enig i denne hypotesen.

- Innspillingen av spillefilmer er mer krevende enn dokumentarer, når det gjelder tid og intensitet. . Under innspillingen av min nye spillefilm «Engelen», måtte jeg kalle inn besteforeldre og barnevakter.

Likevel tror hun hovedårsaken ligger et annet sted.

- Jeg tror det handler mye om hvem som produserer filmene, og hvem som eier selskapene. Om man ser på kjønnsbalansen på eiersiden i filmbransjen, er det en overvekt av menn. Med mannlige produsenter, blir det gjerne ofte mannlige regissører og mannlige manusforfattere som skriver mannlige hovedroller. Dokumentarfilmer, derimot, lages ofte av mindre selskaper der kvinner oftere er representert på eiersiden, sier Margreth Olin, som selv er medeier i sitt produksjonsselskap Speranza.

Kvotering er aktuelt
Neste år kan det bli aktuelt å kvotere inn kvinner til filmproduksjoner. Kristine Ann Skaret mener dette kan være nødvendig.

- I utgangspunktet er jeg ambivalent i forhold til kvotering, men hvis det er eneste alternativ for å få opp kvinneandelen i spillefilmbransjen, må det gjøres. Men i mitt filmselskap vegrer vi oss litt for å trykke på knappen «kjønn »i søknadsskjemaet. Vi vil ha støtte fordi vi lager gode filmer, ikke fordi vi har pupper, sier hun.

Hva mener du om kjønnskvotering i filmbransjen? Si din mening i kommentarfeltet.

VINNERTEAM: Produsent Kristine Ann Skaret (i liggestolen) fikk fem priser for tre av sine filmer på Kortfilmfestivalen. Her sammen med Thomas Østbye (regi «Human»), Hanne Myren (regi «Kontroll»), Charlotte Rødher Tvedt (regi «Presidenten fra Bastøy fengsel») og Line Hatland (regi «De gode kapitalistene»).Foto: Privat, Erik Edland
VINNERTEAM: Produsent Kristine Ann Skaret (i liggestolen) fikk fem priser for tre av sine filmer på Kortfilmfestivalen. Her sammen med Thomas Østbye (regi «Human»), Hanne Myren (regi «Kontroll»), Charlotte Rødher Tvedt (regi «Presidenten fra Bastøy fengsel») og Line Hatland (regi «De gode kapitalistene»).Foto: Privat, Erik Edland Vis mer