EPLEGUTT: Kygo blir Apples Music sitt nye ansikt uttad. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
EPLEGUTT: Kygo blir Apples Music sitt nye ansikt uttad. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

Kygo blir Apple Musics ansikt uttad

Bergensartisten skal fronte Apples nye storsatsing. - Kygo er det hotteste norske navnet i verden nå, sier musikksjefen i P3.

(Dagbladet): Apple og Kygo, eller Kyrre Gørvell-Dahll som han egentlig heter, kunngjorde tirsdag at houseartisten fra Bergen blir posterboy for Apples nye strømmegigant Apple Music. 

Partnerskapet inkluderer en stor promoteringskampanje, nye videoer og en nyinnspilling av «Take On Me» og Kygo blir da ansikt uttad for en strømmetjeneste med potensielt 850 millioner brukere.

Strømmetjenesten lanseres idag, og åpner du Apple Musics nettsider ser du umiddelbart en video av Kygo som spiller piano. 

Stefar bekrefter Kygos stefar Jan Bjordal bekrefter samarbeidet til Dagbladet.

- Ja, det stemmer. Vi har diskutert dette i halvannen måned. Her får Kyrre en flott eksponering og en samarbeidspartner som er ganske naturlig for ham. Apple har alltid vært en del av måten Kygo har laget musikk på, sier Bjordal. 

Forrige gang Apple lanserte en større musikktjeneste var Itunes - den gang var U2 tjenestens ansikt uttad. Bjordal innrømmer at dette er stort for 24-åringen fra Bergen.

- Det er fantastisk å bli knyttet mot det mest kjente varemerket i verden, et varemerke som står for innovasjon og kvalitet. 

- Er det snakk om store pengesummer?

- Vi kommenterer ingen detaljer rundt slike ting.

Gira Apple-sjef - Jeg var så gira på å jobbe med Kygo at alle nærmere enn 3 meter fra meg de siste ukene har fått med seg det. Jeg kunne ikke slutte å prate om det, sier Laary Jackson, innholdsdirektør i Apple Music. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mer enn å være en fantastisk DJ og produsent så er denne fyren en imponerende musiker, og det er mange folk som oppdager nettopp det, fortsetter Jackson. 

Også Kygo er tilfreds med samarbeidet:

- Jeg har virkelig satt pris på å jobbe med Apple for å lanseres deres nye strømmetjeneste, sier han ifølge Billboard. 
 
For å markere det ferske partnerskapet går Kygo sammen med a-ha for lage en ny versjon av «Take On Me». Låten skal snart være tilgjengelig for strømming på Apple Music. 

- Stort Daglig leder i Music Norway Kathrine Synnes Finnskog har ikke fått med seg nyheter når Dagbladet ringer, men sier dette er stort for norsk musikk som helhet. 

- Dette er superkult. Vi vet jo hvor mye det betyr for en musikknasjon å få en så stor internasjonal profil, og dette er enormt inspirerende for alle som lager musikk i Norge. Det viser hva man kan få til med hardt arbeid og en internasjonal plan, sier hun.

- Dette kan fort være det største som har skjedd en norsk artist. Alle som er bittelitt interessert i musikk vil måtte følge Apple Music, og de får nå Kygo med på kjøpet, legger hun til. 

- Hottest i verden Musikksjef i P3 Mads Borch Bugge sier dette er en kjempemulighet for Kygo.

- Dette er en tydelig indikasjon på at Kygo har befesta seg knallhardt i det internasjonale markedet. Med Apple Musics potensielle 850 millioner brukere, er dette en kjempemulighet, sier han og legger til:

- Kygo er det hotteste norske navnet i verden nå.

Musikkjournalist Gisle Stokland fra underholdningsnettstedet 730.no sier dette var utenkelig bare få år tilbake. 

- Det er meget gjevt for norsk musikk og bransje at Apple velger en norsk artist som en av sine frontfigurer. For noen år siden ville det nesten vært utenkelig. Vel, gitt at man ikke går 30 år tilbake, til a-ha, sier han. 

- Apple har helt sikkert fulgt med på hvor stor Kygos «Firestone» har blitt - den har jo allerede fått tre ganger så mye radiorotasjon i utlandet som det «Take On Me» fikk. Det skader heller ikke at Kyrre representerer den veldig tidsriktige elektroniske popsjangeren, og at han er en veldig kjekk, sympatisk kar, sier Stokland.