GLITTER:  Missy Elliott stilte med bling-blingmikk i Molde i går, uten at det ga innholdet i det som gikk gjennom den et mer gyllent innhold. 
Foto: Lars Eivind Bones
GLITTER: Missy Elliott stilte med bling-blingmikk i Molde i går, uten at det ga innholdet i det som gikk gjennom den et mer gyllent innhold. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Kynisk og klisjefullt med pornokoreografi

Missy Elliott vil selge real hot sex til kidsa.

||| MOLDE (Dagbladet): Kortene på bordet: Gårsdagens Missy Elliott-konsert under Moldejazz er den musikalsk flateste festivalkonserten jeg har hørt/sett mellom Isle of Wight-festivalen i 1970 og Moldejazz 2010.

Feil (gammel) mann på feil konsert? Helt sikkert. Gudskjelov for meg (og sikkert dessverre for brorparten av de om lag 4700 som hadde betalt 470 kroner for å oppleve hip hop-stjernas første konsert i Norge) varte det hule lissompartyet bare i 57 minutter.

Jeg skal ikke forkynne noen sannhet om hvorvidt Missy Elliott (39), de åtte danserne hennes og resten av det 33 personer store følget leverte en fantastisk, middels eller dårlig konsert. Stemningen blant publikum tydet på at mange fikk forventningene innfridd og hadde en kjempekveld i regnværet.

Men min egen opplevelse hadde lite å gjøre med det jeg vanligvis opplever på Moldejazz, konsertene med de store pop/rock-navnene inkludert. Selv de svakeste av dem har vist en vilje til positiv feiring, mens jeg opplevde Missy Elliott-konserten som et kynisk, markskrikersk og spekulativt lynangrep fra tomhetens salgsdivisjon.

En klisjésprøytende dj varmer/hisser/trekker opp publikum med utvalgte fragmenter fra hip hop-historien. Armer i været, rituell brøling, publikum er lydig med.

Danserne kommer på scenen og inntar positurene, Missy i glinsende svart gjør tryllekunstentré ut av ei kasse, iført den første av kveldens mange løstsittende adidasantrekk. Dunder, brak og beats, gatekoreografert dans, en ropende uendelighet av hello Norway-do you wanna party-how do you feeeel-let's goooo, showet er i gang.

Masse maskinlyd, men ingen instrumenter, ingen harmonier, ingen melodier, bare ord-ord-ord, klisjeer-klisjeer-klisjeer om stort sett ingenting.

I takt-takt-takt.

Fra svart til rosa adidasoutfit. Danserne blir mer sleazy, griper seg til skrittet som om en flatlusepidemi er løs på scenen, time to sell real hot sex til kidsa. Boxer&bra-dans, rumperist, rumpa i været, lissom-onani og lissom-knull. Tysk bakgate-pornokoreografi anno 1985, hip hop har sin estetikk.

Missy selv deltar ikke i dansemoroa, er lissom ikke helt der, rent estetisk. I stedet presenterer hun sitt nyeste funn, to syltynne damekropper fra Hawaii som antyder jentesex med buktende bevegelser og slørete blikk. Snakker forsøksvis i takt, de også. Kommende stjerner, watch the video.

Sex-biten tones ned. En breakdanser leverer kveldens eneste virkelig imponerende prestasjon. Missy Elliott vil ut og gå blant publikum, men regn og søle gjør at hun først må bytte sko. Resten av showet handler om å bytte sko, bli våt på beina, kaste sko til publikum, presentere danserne, fortelle publikum at Missy Elliott elsker dem og invitere alle til å minnes Michael Jackson eller noen andre vi har mistet.

Oppbyggelig. Ytterst humant.

Så er det slutt. Lysene slukkes, folk tusler mot utgangen. Men ingen tomhet setter inn. Er det tomheten som er over?