- Kyniske forlag

- Det er på tide at forlagsdirektørene begynner å innrømme sin kynisme, at de tenker penger og salg, ikke bare kvalitet når de lanserer bøkene. Som når Anders Heger i fjor gikk ut og oversolgte Anne Holts «Mea Culpa» før bokhøsten var i gang, sier Knut Faldbakken.

- Med et slikt «overkill» gjorde Heger verken seg selv, forlaget eller sin forfatter noen tjeneste, fortsetter Faldbakken.

Etter tretti år i bransjen har han merket et hardere og kaldere klima i forlagsverdenen de siste fem- seks år.

- Andre trekker på smilebåndet eller tørker en tåre over forleggernes litt vaklende trapeskunster over banalitetenes sluk, men hos forfatterne blir det sittende igjen en uro: Er det sant det de sier om boka mi? Det dreier seg om en slags dobbelthet. Innad snakker forlaget pent om romaner, utad forsvarer de hva som helst.

- Og det gjorde de ikke for tretti år siden?

- Den gang jeg begynte var Harald Grieg direktør og Brikt Jensen ny mann i norskseksjonen. Han var den nye litteraturens mann og aktiv i litteraturdebatten. Nå debatterer konsernsjefen økonomi. Problemet er at aksjonærene får større makt. Før i tida var det om å gjøre å skrive og utgi gode bøker. Nå er det om å gjøre og skrive bøker som aksjonærene skal tjene penger på. Omløpstida er blitt så kort, noe som også har et konkret aspekt som er antilitterært, sier Faldbakken.

Makulerer

- Forleggerne har begynt å regne lagerutgifter, selger ut etter halvannet år og makulerer restopplaget. Det er ikke riktig at viktige bøker skal være umulig å få tak i. Boka glir ut av fokus - omløp, salgstall og økende fokusering på bestselgere kommer inn. Da skjer også en forskyvning av kvalitetsbegrepet- det går liksom ikke an å si at bøker som selger godt kan være dårlige. Men det er en kjensgjerning at kvalitetsbegrepet i forlagene er blitt forkludret av forlagenes hardere salgsstrategier og markedsstøy for eksempel omkring kjendislitteratur- minuttlitteratur.

- Som Gro Harlem Brundtlands memoarer?

- Det er klart det var et scoop av Geir Mork, de andre forlagssjefene grov nok i sengehalmen av ergrelse. På den annen siden er det jo ikke akkurat noen litterær sensasjon.

Mindre fleksibel

- Ville du gått til Gyldendal i dag som debutant?

- Det er vanskelig å forestille seg hva man ville gjort i dag. Men det er nok en fare ved å bli så stor, da blir du mindre fleksibel og manøvreringsdyktig. Som Gyldendal-forfatter synes jeg det er betenkelig om utviklingen skal ta forlaget dit hen at det blir naturlig for debutanter å henvende seg til nisjeforlagene, og at de store forlagene blir sittende og selge litterære kvantumsvarer, en fare jeg håper de er oppmerksomme på.

- På Gyldendals foreløpige høstliste står det fem norske romaner samtidig som de utgir 35 kokebøker. Kommentar?

- Det er en nokså forbløffende statistikk om den er riktig. Men nå må jeg vel passe munnen min, for om et par måneders tid står jeg der med lua i hånda og ber om forskudd på neste bok. Ring Mork...

KNUT FALDBAKKEN: -Norske forlettere må innrømme sin kommersielle kynisme.