Kyssende kjendiser i skolepikeuniform ble for mye for japanerne

- Denne reklamen hadde nok ikke funka her, sier norsk reklamemaker. Hadde du reagert på en slik reklame på norske skjermer?

(Dagbladet): I japansk popkultur spiller jenter i skolepikeuniform ei til dels viktig rolle. Men da det svært populære jentebandet AKB48 stilte opp i reklamen du kan se over, førte det til voldsomme reaksjoner.

Jentene i gruppa, som er en av de største gruppene i Asia og Japan, skal selge en tyggegummi og velger å dele godsakene rett fra munn til munn.

I skolepikeuniformene sender de tyggegummibiten videre til neste jente, i det som bare kan tolkes som kyss.

Dermed tråkket de også over grensa som gjorde at TV-kanaler som sendte reklamen ble nedlesset med reaksjoner.

- Kan oppfordre til homoseksualitet - Denne reklamen kan oppfordre til homoseksualitet, lød en av klagene ifølge Japantimes.

En annen klager skrev også at hun reagerte på flere av jentenes musikkvideoer.

- Der jenter, også tenåringer, gir hverandre klemmer i bare undertøyet. Det er veldig smakløst, skrev klageren.

AKB48 er et popfenomen som har hatt mer enn 90 kvinnelige artister de siste åra. Ifølge japanske medier er det først og fremst unge jenter og litt eldre menn som er fans av gruppa.

En talsmann for UHA Mikakuto, som står bak reklamen, sier at reaksjonene har vært delte.

- Vi har fått klager på reklamen, men det er mange som også liker den, sier talsmannen og legger til at det er en av årets mest populære reklamer i Japan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kanskje lov å provosere Daglig leder Espen Erfjell i reklamebyrået Play tror reklamen vanskelig kunne nådd gjennom her hjemme i Norge uten bearbeiding eller en norsk vri.

- Hvis en ikke vet noe om jentene i denne reklamen, er det helt sikkert lett for noen å la seg provosere, fordi den spiller på sex og jentene har skoleuniform   - ikke helt ukjent i Japan, sier han.

Det at jentene er svært populære artister kan imidlertid ha mye å si, mener han.

- Da er det kanskje lov å «provosere» for å ytterligere øke popularitet og oppmerksomhet, sier Erfjell.

- De reklamefilmene som treffer best i Norge spiller på humor, har et overraskelsesmoment eller forfører med sjarm, sier han og understreker at det ikke ville vært helt umulig å lage en liknende reklame som kunne funka også i Norge.