Kyssing og død

Godt det fins noen som er jentegærne nok til å lage en jukebox som dette!

CD: Rundt 1960 døde den første bølgen av mannlig rock\'n roll ut. Fram fra ruinene kom hundrevis av jenter som var villige til å overta. Jentepop ble en egen sjanger som eksploderte straks plateselskapene så et slagspotensiale i mer eller mindre pikeaktige kvinnelige vokalister.Denne fantastiske boksen, designet som en hatteeske, trekker fram obskure låter fra kjente og ukjente trioer, band og vokalister. De fleste av de 120 sangene er to og et halvt minutters minioperaer, låter som med enorm melodramatisk effekt forteller historier om tenåringers følelsesstormer -   utløst av forelskelse, svik, drømmer og død. «Død kjæreste»-sanger er faktisk en egen sjanger, representert her med «Don\'t Drag No More» med Susan Lynne og «Terry» med Twinkle. «Terry» handler om en jente som er utro den natta kjæresten hennes dør og vakte så sterke moralske reaksjoner i England at den ble forbudt av BBC.Enkelte av slagerne er gjort kjent av grupper som Beatles («Boys» med Shirelles), Hollies («I Can\'t Let Go» med Evie Sands»), Moody Blues («Go Now» med Bessie Banks), og hør hvordan de første linjene i Carole Kings «He\'s a Bad Boy» er identiske med verset i Neil Youngs «Pochahontas». Her er lyriske perler framført av sangere som Dusty Springfield, Dollie Parton og Sandie Shaw, låter med sterke erotiske undertoner som «Saturday Night Didn\'t Happen» med Reparata & The Delrons og maksimalt dramatiske sanger som «Nightmare» med den oppdiktede gruppa The Whyte Boots. Og hva skjer når gutta svikter? «I\'d Much Rather Be With The Girls», synger Donna Lynn i en låt opprinnelig skrevet av Keith Richards og Andrew Loog Oldham, men veiet og funnet for poplett for The Rolling Stones. Her har hver sang sin story, kunnskapsrikt notert i et overdådig sang-for-sang hefte, utstyrt -   selvfølgelig -   som en liten dagbok med lås.