Striden om Bryggen og bybanen:

La bybanen seile over Bryggen

Striden om bybanens nye trasé over Bryggen bør avsluttes.

Tegning: Finn Graff
Tegning: Finn GraffVis mer
Kommentar

I nesten tusen år har de høye trehusene på Bryggen i Bergen speilet seg i Vågen — riktignok ikke de samme husene, siden de har det med å brenne ned og måtte bygges opp igjen med noen århundrers mellomrom, men ligget der har de like fullt. Men planene om hva som skal skje på den lille stripen med vann mellom husene og vannkanten har i mange år vært gjenstand for brå politiske kastevinder. Stormen har tiltatt i styrke nå i høst, ettersom planene om en ny trasé for bybanen over Bryggen igjen splitter politiske blokker og partier, og befolkningen selv.

Bybanen mellom sentrum og Flesland lufthavn har vært en stor suksess, og ute i Åsane sitter de og venter på at skinnegangen skal bygges helt ut til dem. Det har vært planen lenge, men uenighetene om akkurat hvor skinnene skal sno seg, kan gjøre at det blir nok en omkamp og enda flere år å vente.

Situasjonen kompliseres også av at de største partiene nå mener noe annet enn før. I Høyre var flertallet opprinnelig mot å legge traseen til Åsane over bryggen, men det kom ikke frem så lenge den mektige byrådsleder Monica Mæland var for. Så ble hun hanket inn til Erna Solbergs regjering, og Høyre kunne være mot Bryggen-banen igjen. Men Arbeiderpartiet, som hadde vært mot, ble i 2015 for, etter en hestehandel med KrF og Venstre for å få byrådsmakt, og i 2016 ble traseen over Bryggen vedtatt.

I skrivende stund er Høyre, FrP og Rødt mot bybane over Bryggen, og forent i ønsket om en bilfri brygge og en tunnelløsning for Bybanen; Senterpartiet vil forsterke bussforbindelsene til Åsane og ikke bygge bybane før staten tar en større del av regningen; MDG vil primært ha tunnel, men foretrekker Bryggen-løsningen fremfor at prosjektet går opp i røyk, mens Folkeaksjonen nei til mer bompenger verken vil ha bybane over bryggen eller tunnel så lenge det betyr at bilistene må ta regningen.

Arbeiderpartiet vil ha bybane over Bryggen og mener det er dette prosjektet eller ingenting, siden prosjektet er utredet i årevis; SV støtter den vedtatte traseen fordi det vil gi flest mulig tilgang til kollektivtilbud; Venstre vil ikke bare ha Bryggen-traseen, men også fremskynde den, og KrF er varme tilhengere av samme plan.

Det er mange alternativer og sterke følelser, ikke minst blant velgerne, og i øyeblikket føler de i stadig større grad det samme som opposisjonen: 63 prosent ønsker bybanen i tunnel. Det har vært flertallets foretrukne løsning siden 2012. Men så spørs det om ikke de hvislende, oransje bybanetogene kan vokse seg fryktelig store for det indre blikket til noen hver.

Selv er jeg deltidsbergenser og bor både i en trikkeby og en bybaneby, og synes ikke tog som suser forbi med noen minutters mellomrom er fryktelig sjenerende verken for utsikten eller støynivået. En rekke med biler har det med å være ganske konstant, en skinnegående farkost kommer og går. En tunnelløsning vil også være basert på mørke, lange strekk, og være mindre beleilig for mange av dem den er bygget for.

Den bilbefengte Bryggen av i dag er imidlertid et ganske slitsomt sted å oppholde seg, støyende og med dårlig luft, der en må ta seg gjennom brede filer med bilvei om man vil komme seg fra vannkanten og inn til husene. En bybane vil være noe ganske annet: Byrommet vil bli luftigere, men selve bydelen vil bli lettere tilgjengelig.

Foreløpig siste stridseple i saken en rapport lagt frem av Stiftelsen Bryggen, Bryggens venner og Fortidsminneforeningen, som har lagt frem et eget forslag om en tunnelbasert bybanetrasé og lagt ved en rapport fra NHH-professor Karl Rolf Pedersen som hevder at tunneltraseen, som er anslått å bli 1-2 milliarder dyrere i den offisielle utredningen, faktisk vil bli billigere. Mandag ble rapporten karakterisert som «spekulativ» av trafikkplanlegger Helge Hopen.

Nå som regjeringens bompengeforlik sikrer flere statlige midler til kollektivutbygging kan det bli lettere å lande hele prosjektet som egentlig ble landet for flere år siden. Forliket, som gjør at nedskalerte prosjekter kan føre til at staten tar en større andel av regningen, kan det også gjøre den omstridte Bryggen-ruten mer attraktiv enn én som krever sprenging og støving. Det oppstår dilemmaer når politikerne tar én retning og opinionen en annen. Sterke reaksjoner bør stimulere politikerne til å se nærmere på hva det er de faktisk har vedtatt, og snu dersom motpartens argumenter er gode nok.

Men i tilfelle Bybanen er det også verd å ha i mente at sterk vind gjør det fristende å snu kapper, og det kan hende plagget satt godt nok som det var.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.