Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Billettpriser

La de gamle gå gratis!

Gallopperende ny teknologi for billettkjøp, bekymrer eldre og deres pårørende, og medfører frykt for ikke i enhver situasjon å ha gyldig billett. De burde få sitte på gratis.

STADIG NY TEKNOLOGI: «Forum For Menn» vil ha gratis kollektivtransport for de over 80 år, men argumentet knyttet til billetterings-teknologien får ikke gjennomslag. Men denne bekymrer stadig flere, og medfører frykt for ikke i enhver situasjon å ha gyldig billett, skriver innsender. Foto: NTB Scanpix
STADIG NY TEKNOLOGI: «Forum For Menn» vil ha gratis kollektivtransport for de over 80 år, men argumentet knyttet til billetterings-teknologien får ikke gjennomslag. Men denne bekymrer stadig flere, og medfører frykt for ikke i enhver situasjon å ha gyldig billett, skriver innsender. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Oslo kommune har et flott program for en aldersvennlig by. Blant annet er det nedfelt at framkommelighet er avgjørende, slik at isolasjon motvirkes og sosial omgang opprettholdes. Viktigheten av at de eldre holder seg friske i kropp og sinn framholdes, da for tidlig institusjonsopphold kan være en personlig ulykke i tillegg til en stor økonomisk belastning for samfunnet.

«Forum For Menn» på St Hanshaugen Seniorsenter, har i samarbeid med bydelens Eldreråd i flere sammenhenger fremmet et forslag om gratis kollektivtransport for de over 80 år, uten å oppnå politisk gehør for dette.

Forslaget blir ofte møtt med en oppfatning om at de eldre har det økonomisk romslig, og derfor ikke behøver dette godet. Mens det avgjørende argumentet knyttet til billetterings-teknologien ikke får det nødvendige gjennomslag.

Nettopp denne teknologi bekymrer stadig flere eldre og deres pårørende, og medfører frykt for ikke i enhver situasjon å ha gyldig billett.

Man har forsøkt å regne på de økonomiske konsekvenser av en gratistransport for de over 80 med bakgrunn i St Hanshaugen bydel. Når man justerer for et visst antall ulykker med tilhørende sykehusopphold knyttet til angstbegrunnet unngåelse av kollektivtransport, ender man opp med totalt 1 million i sviktende billettinntekt. For byen totalt summerer dette seg da opp til omkring 15 millioner.

I Ruters totale inntektsbilde på omkring 4.250.000.000 blir dette bare omkring 0,4 prosent og burde greit inngå i den billettreduksjonen på omkring 20 prosent som Byrådet nå legger opp til.

En vanskelig beregnelig politisk gevinst for Byrådet ville være at vi 80, 90 og 100-åringer i byen fortsatt kunne ha tro på innholdet i Kommunens delikate programhefter kalt «En Aldersvennlig By».

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media