- La dem klore øynene ut på hverandre

De fleste nærings- og finanspolitikerne på Stortinget er skeptiske til hva finansmannen Christen Sveaas kan finne på i Orkla. De er heller ikke trygge på at Kjell Inge Røkkes Kværner-raid vil tjene norsk verkstednæring generelt - og Kværner spesielt.

HØYRES ANSGAR GABRIELSEN: - Kapitalistene må få lov til å klore øynene ut på hverandre, hvis det er det de vil, sier Høyres næringspolitiske talsmann Ansgar Gabrielsen. Han mener oppgjørene i Orkla og Kværner er en sak for aksjonærene, ikke for politikerne.

SPs ODD ROGER ENOKSEN: - Heyerdahl har hatt en særdeles god hånd med Orkla. Han står for en tankegang som jeg setter stor pris på. Derfor stoler jeg på at han er en bedre mann for Orkla enn Christen Sveaas, sier Enoksen. I kampen om Kværner velger han Almskogs linje.

- En fusjon mellom Kværner og Aker Maritime innebærer en risiko for å ødelegge to gode bedrifter og en uheldig maktkonsentrasjon. Kjell Inge Røkke prøver åpenbart å tilrane seg makten i Kværner. Det håper jeg han mislykkes i, sier Enoksen.

SVs ØYSTEIN DJUPEDAL: - Heyerdahl er en råtass, men han er en god råtass. Sveaas-raidet mot Orkla er begrunnet ut fra hans ønske om å få hele hånda inn i honningkrukka, ikke ut fra langsiktig industriell tenkning.

- Det samme gjelder Kjell Inge Røkkes motiver for å overta makta i Kværner. Konsernsjef Kjell Almskog er åpenbart en bedre mann for Kværner. Jeg frykter at Sveaas og Røkke vil bruke pengene til store sigarer, feite biler - kort sagt til å berike seg sjøl, sier Djupedal.

APs KJELL OPSETH: - Dersom Christen Sveaas har til hensikt å gå inn i Orkla for å splitte opp, ville jeg heller ha foretrukket Jens P. Heyerdahl. Opseth lufter også en viss skepsis til konsekvensene av en eventuell sammenslåing av Kværner og Aker Maritime.

KRFs JON LILLETUN: - Jeg er urolig for utviklingen. Dersom Sveaas har til hensikt å høste raske fortjenester ved å splitte og selge ut, er det uheldig. Men det må aksjonærene sjøl finne ut av. Og for Kværner hadde jeg nok helst ha sett at konsernsjef Kjell Almskog fikk prøvd ut sin strategi før en eventuell sammenslåing med Aker Maritime fant sted, en sammenslåing som i realiteten er en monopolisering, sier Lilletun.