PORTRETTER: Nasjonalmuseets leder Audun Eckhoff ser gjerne at Nasjonalgalleriets bygg brukes til et portrettgalleri. Foto: Anders Grønneberg
PORTRETTER: Nasjonalmuseets leder Audun Eckhoff ser gjerne at Nasjonalgalleriets bygg brukes til et portrettgalleri. Foto: Anders GrønnebergVis mer

La hodene rulle

Et portrettgalleri vil sikre at Nasjonalgalleriet brukes til det formål det er laget.

Kommentar

Hva som skal skje med Nasjonalgalleriet når det nye bygget til Nasjonalmuseet står ferdig på Vestbanen i Oslo i 2019, har vært et omstridt tema. Gruppa «Bevar Nasjonalgalleriet» har samlet inn tusenvis av underskrifter, og kjempet med nebb og klør i offentligheten. Argumentet har vært at Nasjonalgalleri-bygget ikke er uegnet, og at man med noen grep kan utvide arealet tilsvarende et nybygg. Fanden er malt på museumsveggen, som de frykter kan bli omgjort til lesesal for juridisk fakultet.

I hele denne debatten om «etterbruk» av Nasjonalgalleriet, har ledelsen ved Nasjonalmuseet  forsøkt å sitte så stille som mulig i båten. Frykten har vel vært at en mer opphetet debatt om det gamle praktbygget ville virke forstyrrende på det skjøre politiske flertallet for en nyinvestering på Vestbanen. Viljen til å bruke penger på dyre kulturbygg i hovedstaden er tross alt en begrenset ressurs. Det er dermed trolig ikke tilfeldig at lederen ved Nasjonalmuseet kommer med sitt utspill nå - nybygget ble endelig vedtatt i Stortinget i fjor høst.

Et portrettgalleri vil sikre at bygget brukes til det formål det er laget. Det vil i seg selv ha en ikke uvesentlig kulturhistorisk verdi. Dessuten er ideen svært god. Da professor Frank Aarebrot nylig foredro på NRK2 om Norges historie gjennom de siste 200 år, fortalte han den gjennom viktige personligheter. Tilslutt la han portrettene på alle disse menneskene oppå ansiktene til Eidsvollsmennene, slik at vår moderne historie fylte rommet. Historien vår er menneskene som formet den, det er i alle fall en svært takknemlig måte å formidle den på. Hvordan disse menneskene er blitt portretttert, hvordan vi portretterer i samtidskunsten, kan fortelle mange interessante historier. Som folk vil være interesserte i. Portrait Gallery i London har 1,5 millioner besøkende årlig, og er et av Englands mest populære.
Det er dumt om det går prestisje i å motarbeide alle andre forslag enn å bevare «gullalderkunsten» i Nasjonalgalleriet. Det er uansett en tapt sak.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook