DEBATT

La oss hylle lærerne!

Den engasjerte voksenpersonen utgjør en forskjell.

LA OSS HYLLE DEN GODE LÆREREN:   Vi trenger lærere som formilder hverdagsholdninger som motvirker strømninger i samfunnet vi ser rundt oss, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix
LA OSS HYLLE DEN GODE LÆREREN: Vi trenger lærere som formilder hverdagsholdninger som motvirker strømninger i samfunnet vi ser rundt oss, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det norske samfunnet er frukten av gode lærere som har evnet å gi barna det de trenger for å fungere i, forvalte og videreutvikle samfunnet. Lærere som har videreformidlet en brann, en tanke, en algoritme, et verdisett. Gode personer som ikke har vært styrt av penger og statusjag. Mennesker som har evnet å se potensialet i barnet og gitt dem verktøy for å fungere i samfunnet.

Det sannsynligvis største forskningsprosjektet som er utført noensinne innenfor utdanning, er utført av professor John Hattie. Studien innbefatter 80 millioner elever, 800 metaanalyser og 50 tusen mindre analyser som omhandler skoleelevers måloppnåelse. Hattie brukte 15 år på studiet og rangerer 138 ulike aspekter ved undervisningen. Konklusjonen var klar: Kontakt og interaksjon mellom lærer og elev er rangert som nummer en.

Vi ser det for oss. Den engasjerte voksenpersonen som utgjorde en forskjell. Hun som fikk meg til å forstå gangetabellen. Han som endelig tok tak i mobbekonflikten. Den eneste som fikk oss til å arbeide konsentrert og som trigget den indre motivasjonen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.