Illustrasjon: FLU HARTBERG
Illustrasjon: FLU HARTBERGVis mer

Dupp og pupp, pupp og dupp, bæsj, om igjen:

La oss kjede oss mer

Du blir ikke oppfinnsom av å ha en artig og innovativ jobb.

Meninger

Det er ingenting som er så morsomt som å ha barn. Det er ingenting som er så kjedelig som å ha barn. Jeg var hjemme med sønnen min i 16 måneder. Det var ofte dørgende kjedelig. Først var det hudløst overveldende og intenst, deretter ble det langsomt mer og mer likt et klosterliv.

Dupp og pupp, pupp og dupp, bæsj, om igjen. Hvis jeg en sjelden gang hadde ti minutter for meg selv der jeg kunne sitte helt stille alene i stua og drikke det, var jeg ekstatisk. Før jeg gikk ut i permisjon, hadde jeg jobbet i en bransje der en konstant flom av stimuli var normalen.

Den innovative og aldri-sovende teknologibransjen. Nå hadde jeg lagt telefonen i et annet rom. Jeg gjorde ikke det fra det øyeblikket sønnen min ble født, langt derifra. Jeg var like knyttet til mobilen som til ammeputa i begynnelsen. Den holdt den nye, seige og langsomme virkeligheten på avstand.

Men som John Cage sa (lett omskrevet fra engelsk): Hvis du synes noe er kjedelig i fem minutter, prøv en halvtime. Intens kjedsomhet kan bli interessant om det pågår lenge nok.

For meg forandret det livet mitt. Jeg var ikke klar over hva jeg gjorde da jeg tok ut øretelefonene, skrudde av podkasten og lot mobilen være hjemme da jeg la ut på dagens tredje trilletur, men seinere har jeg lært at nettopp kjedsomhet er nøkkelen til å tenke noe nytt. Hjernen trenger å være i fri, fortrinnsvis uten å bli forstyrret av at mobilen plinger.

Å rugge en vogn over brustein mens du ser på en baby som glipper med øynene er noe av det kjedeligste som finnes, og dermed fant hjernen min noe den ikke hadde fått i den kreative jobben min: Kjedsomhet å bryne seg på. Hele yrkeslivet mitt har gått med på å hjelpe virksomheter over i den nye, heldigitale virkeligheten. Og disse verktøyene kan virkelig gjøre fantastiske ting.

Alle som har fulgt Skatteetatens nitide innsats med å gjøre Altinn mindre og mindre uforståelig ser verdien av digitaliseringen hver gang de logger seg inn og føler at ting er blitt litt mindre utrivelig enn forrige gang.

Men som en teknolog var jeg omringet av mer teknologi enn de aller fleste, som i realiteten betydde «aldri fred å få». I tillegg tilhørte jeg en bransje der det alltid var om å gjøre å ha det morsomst mulig på jobb. Det er jo i livate omgivelser med høyt tempo man blir kreativ, ikke sant?

Men jeg klarte ikke tenke skikkelig med 100 uleste meldinger på Slack mens jeg satt i et åpent landskap, omringet av kollegaer som ville sparre og spørre. Jeg følte meg veldig produktiv når jeg svarte kunder og knyttet nettverk i alle tenkelige, digitale kanaler, men realiteten var at jeg var mest distrahert.

Jeg skrev mindre nytt og jeg følte at jeg gjentok meg selv. Det var diskusjoner på Slack-kanalene på jobben nesten døgnet rundt, Twitter sov aldri, Facebook Messenger var fulle endeløse meldingsutvekslinger, og da har jeg ikke begynt på e-posten en gang. Jeg jobbet i den digitale ekvivalenten til svært høyt støynivå, og jeg merket det ikke før meldingsvarslene ble erstattet med den knirkete lyden av en baby.

Og ute med barnevogna på brusteinen, i øsregnet, frustrert over hvor lite annet jeg fikk gjort, kom den ene ideen etter den andre. Manoush Zomorodi skriver om fenomenet i boka Bored and Brilliant: Oppfinnsomhet og kjedsomhet er to sider av samme sak. Hun skriver også om hvordan hun også oppdaget verdien av kjedsomheten sammen med en baby som nektet å sove.

Så når vi jobber for å automatisere bort, effektivisere og kutte dødtid, så kan det være at vi også kutter tenketid og bearbeidingstid, at irriterende oppgaver er en skjult ressurs vi ikke har lyst til å oppdage, for den er jo så kjedelig.

Heldigvis kan vi lære av barna. De finner på de morsomste lekene sine etter å ha klaget over at de kjeder seg i noen minutter.

Men verken de eller vi kommer til å finne på den leken eller ideen hvis vi alltid tolker den irriterende følelsen av kjedsomhet som en oppfordring til å finne noe gøy på mobilen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.