Debatt: Kjøpepress

La oss ta et oppgjør med reklamebransjen

Når ble vi egentlig enig om at reklamebransjen skal kunne nå oss over alt?

TRENGER PUSTEROM: Byrommene våre skal være et pusterom fra kjøpepresset. En by som er til for folk, ikke bare for selgere, skriver innsenderen. Foto: Truls Brekke
TRENGER PUSTEROM: Byrommene våre skal være et pusterom fra kjøpepresset. En by som er til for folk, ikke bare for selgere, skriver innsenderen. Foto: Truls BrekkeVis mer
Meninger

«Du omgir meg på alle sider» lyder en kjent salme. I dag kan det samme bli sagt om reklamebransjen. Men når ble vi egentlig enig om at reklamebransjen skal kunne nå oss over alt?

Reklame handler om å få deg til å kjøpe et produkt. Reklameindustrien tjener milliarder på å selge oss ting vi ikke trenger. At vi blir lykkelige av å stadig kjøpe nye produkter er en godt etablert løgn. Vi får ikke økt livskvalitet av å bruke penger på en juicemaskin som støver ned innerst i skapet eller ved å kjøpe ny mobil hvert år.

Dette kjøpepresset er heller ikke noe særlig bærekraftig om vi skal løse klimaproblemet.

I tillegg har reklamen en rekke negative konsekvenser på psyken spesielt på unge mennesker som opplever et massivt kroppspress. Når unge blir spurt om hva som vil hjelpe dem å føle mindre kroppspress er noe av det som nevnes oftest endringer i reklamebransjen.

Utviklingen har gått så fort at det kan være lurt å tenke over hvordan det egentlig ble slik. Går vi hundre år tilbake, var reklame noe i butikkvinduer eller i avisa. Da radioen og TV-en ble trygt plassert i alle norske hjem, var det klart for en reklameeksplosjon da NRK sitt monopol ble fjernet.

Nå prøver reklamebransjen å selge deg noe når du er på pc-en din eller ser på telefonen din. Bransjen har utviklet seg fra det offentlige rom og nå ned i bukselommen din. Men det stopper ikke der. Reklamebransjen er også en del av kulturen du opplever. Filmene og tv-serien er proppet med produktplassering og byrommene er spekket med reklameplakater for å gi kommunen inntekter.

Alt dette handler bare om en ting. Du er kunde og du skal kjøpe. Vi lever i et samfunn der det er en krig om å selge deg produkter. Krigen går ikke ut på å opplyse deg om hvor bra et produkt er eller at du trenger det. Men hvilken følelse det gir å kjøpe produktet.

Det trenger ikke å være slik at reklame blir en stadig større del av livet. Vi kan og vi bør gjøre noe med det. Noe av det enkleste og beste vi kan gjøre er å ta byrommene våre tilbake. Sørge for at kommunens flater ikke skal brukes til å selge innbyggerne noe hele tida. I dag selger de fleste byer flatene sine på busser, busstopp og vegger til reklamebransjen.

Det er en dårlig deal. Byrommene våre skal være et pusterom fra kjøpepresset. En by som er til for folk, ikke bare for selgere.

Bergen er et eksempel på at det er mulig å holde reklamebransjen borte fra kommunens flater. Vi trenger politikere som sier at verdien av en innbydende by som tilrettelegger for mennesker, er viktigere enn reklamebransjens penger og kjøpepress.

Slik får vi byrom som setter hensynet til mennesker og klimaet først.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.