I forslaget til nytt partiprogram er Høyres medisin for en bedre skole den samme som Arbeiderpartiet og de andre partiene: Enda mer sentralstyring. Bak sentralstyringen ligger en sterk tro på at politikere selv vet best hvordan skolen skal drives.
At politikerne tror at de selv vet best er ikke noe problem i seg selv. Det blir et problem når politikerne samtidig monopoliserer idéskaping ved å hindre innovatører som kan utfordre deres ideer.
Det var større rom for innovasjon tidligere. Fremveksten av realskoler i over 250 år er et eksempel på det. Realskolene ble opprettet fordi borgere mente fagene på latinskolen var lite relevante.
Latinskolene fokuserte på et dødt fremmedspråk mens realskolene fokuserte på «reelle» språk som engelsk, fransk og tysk. Realskolene la vekt på praktiske fag som bokholderi, brevskriving og navigasjon. Realskolene var privateid og finansiert med skolepenger.
Til forskjell fra i dag hadde borgerne den gang en reell mulighet for å opprette slike skoler. I 1783, da Trondhjems borgerlige realskole ble etablert som den første av sitt slag, var omstillingen fra en økonomi basert på privilegier til fri etablering i full gang. Kirken kunne derfor ikke hindre etablering av realskoler som utfordret kirkens idé om latin som det sentrale språkfaget.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger