Laber nyhetsbris, men mye vær

Vi har sett på TV2s Nyhetskanalen, som ble lansert i dag.

(Dagbladet.no): «Velkommen til TV2 Nyhetskanalen», ønsket ankermann Terje Svabø med malmfull røst da TV 2s nye storsatsing gikk på lufta som planlagt klokka 12 i formiddag. Om det faktum at sendingen på web lå et halvminutt etter den regulære TV-sendingen over kabelnettet, var en teknisk glipp eller et symbolsk uttrykk for et ønske om å «skjerme» Nyhetskanalen på TV mot konkurransen fra nettet, skal være usagt.

DE SOM HADDE ventet at TV 2 skulle åpne ballet med en eksklusivt pangsak, ble nok skuffet. Hovedsaken i åpningssendingen var riktignok et eksklusivt intervju med kommandør Mulla Zaif og noen av hans Taliban-soldater i Sør-Afghanistan, som kom med trusler mot NATO-styrkene i landet.

Men som TV2s ekspertkommentator, kommandørkaptein Ola Bøe Hansen, påpekte så fort han slapp til på lufta: «Disse truslene er jo ikke noe nytt.»

Taliban-reportasjen ble fulgt av en noe haltende engelskspråklig introduksjon av Sky News\' Brüssel-korrespondent, som kommenterte saken fra Brüssel. Sky er Nyhetskanalens internasjonale samarbeidspartner, og skal åpenbart kompensere for TV 2s beskjedne korrespondentnett.

DERETTER konstaterte Havforskningsinstituttets ekspert i TV 2-studioet at Fedje-utslippene bare vil ha lokale miljøeffekter. «I den store sammenheng er ikke dette noen stor sak, egentlig», fastslo han, og bidro dermed til å ta noe av luften ut av også denne nyhetssaken.

Slik illustreres en av Nyhetskanalens største utfordringer: Det er langt mellom de virkelig sensasjonelle nyhetene som kan trekke seerne i flokker til kanalen. Særlig i en tid da de fleste av oss foretrekker å holde oss løpende oppdatert via nettet, og der TV-utviklingen ellers går mer og mer  i retning av brukerstyrt TV-konsum.

Etter økonominyhetene er det tid for værmelding, det eneste delen av nyhetsdekningen i Norge som TV 2 kan sies å ha revolusjonert, med sin satsing på avansert grafikk og værdamer. Været vil man være svært, svært godt oppdatert på hvis man tilbringer litt tid med Nyhetskanalen. 

Inntrykket etter et par timer er i det hele tatt mest som å ha sett en ekstra lang utgave av TV 2-nyhetene - som jo er nøyaktig hva det er.

Laber nyhetsbris, men mye vær

Skal man dømme ut fra åpningstimene, blir ikke Nyhetskanalen noen festforestilling rent presentasjonsmessig. Det var en heller alvorstung atmosfære i studio åpningsdagen. TV 2 hadde fått seg en svær storskjerm i studio, og vignettgrafikken i grønnbrune toner var i formspråket vi er blitt vant til den fra TV 2. Dekoren i studio, med mye glass og sobre blåtoner, minnet kanskje mer om et styrerom i en mellomstor norsk IT-bedrift enn et nyhetsstudio.

APROPOS BLÅTONER: Nyhetsanker og NRK-veteran Terje Svabø kommer til Nyhetskanalen fra jobben som leder for den liberale tankesmien Civita, via noen få dager i PR-byrået Burson-Marsteller. Enkelte vil nok mene at det svekker Nyhetskanalens troverdighet at TV 2 velger et anker som har frontet en organisasjon med tilhold på den politiske høyresiden. På den annen side er Dagsrevyens Jon Gelius en av nyhetsankerne med høyest troverdighet hos seerne, til tross for at han kom tilbake til NRK etter flere år som rådgiver i Dinamo PR - sammen med blant andre Svabø.

Valget av Svabøs ankerkollega, Mah-Rukh Ali, er til gjengjeld politisk korrekt så det holder. De fleste vil glede seg over at Nyhetskanalen satser på en dyktig, ung kvinne med innvandrerbakgrunn. Men det gjenstår å se om hun har egenskapene som skal til for å bli et nyhetsanker seerne ønsker å bli loset gjennom de store begivenhetene av.

I åpningstimene bar begge et visst preg av stundens alvor, men klarte seg atskillig bedre enn i de synlig nervøse treningsøktene på TV 2-nyhetene i jule- og nyttårshelga. Begge lette etter ordene ved enkelte anledninger, og kom vel strengt tatt ikke helt «gjennom skjermen» i debutsendingen. Noen påtakelig kjemi eller overskuddshumør i samspillet mellom de to var også vanskelig å oppdage. Men sånt kan endre seg med mer rutine, og avviklingen må ellers få fullt godkjent karakter.

DET ER IKKE lett å få øye på de spennende magasinpostene i Nyhetskanalens sendeskjema. Her går det i tradisjonelt, innslagsdrevet nyhetsfjernsyn. Noen svar på CNN-personligheter a la Larry King eller Wolf Blitzer later ikke TV 2 til å ha ambisjoner om å gi oss med det første.

I stedet er det business as usual med ekspertkommentar fra politisk redaktør Sten Kåre Kristiansen, til en undersøkelse utført for TV 2 som viser at et fåtall nordmenn ser forskjell på den rødgrønne regjeringens og Bondevik-regjeringens politikk.

Kulturminister Trond Giske kommenterte også undersøkelsen, før han ble spurt om nyetableringen:

- Spennende. En dristig satsing. Det er jo prøvd før. Da gikk det ikke, men den teknologiske utviklingen gjør at det kan gå nå, svarte Giske med helgardering.

ANCHORS AWAY: Nyhetsankerne Mah-Ruk ALi og Terje Svabø debuterte med TV2 Nyhetskanalen kl. 12 i formiddag. Foto: TV2
ANCHORS AWAY: Nyhetsankerne Mah-Ruk ALi og Terje Svabø debuterte med TV2 Nyhetskanalen kl. 12 i formiddag. Foto: TV2 Vis mer

DET KAN utvilsomt gå. TV er blitt rimeligere og raskere å produsere, og Arne-Inge Christophersen i Initiative Universal Media har tidligere uttalt til Dagbladet.no at han tror Nyhetskanalen er finansiert fra starten av, med annonser og inntekter fra distributørene,

På åpningsfest i TV 2-kantina svarte sjefen sjøl, Kåre Valebrokk, på om han trodde den nye kanalen vil endre seernes TV-vaner.

- Det klart den vil bety noe. Men den er bare et produkt av utviklingen. Jeg kan ikke lenger bestemme når folk skal sette seg i sofaen. Heretter skal de bestemme selv, fastslo Valebrokk nøkternt.

At TV-vanene er i endring, er mildt sagt. Spørsmålet er om TV 2s nysatsing reflekterer disse endringene.

I TV-HISTORISK sammenheng er den 24-timers nyhetskanalen allerede et gammelt konsept. Det er mer enn et kvart århundre siden Ted Turner lanserte CNN, i 1980.

TV 2 bruker den informasjonsteknologiske revolusjonen som argument for å etablere Nyhetskanalen. «Nå kan man klippe en hel dokumentar på en liten laptop og maile den over til redaksjonen», skriver en entusiastisk nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther på TV 2s nettsider.

Men den informajonsteknologiske revolusjonens viktigste effekt er ikke at TV er blitt enklere og rimeligere å produsere. Det er at Internett er blitt den fremste leverandøren av døgnkontinuerlig oppdaterte nyheter til brede lag av befolkningen.

INTERNETT er også i ferd med å bli en viktig bærer av TV-innhold. Nye, webdistribuerte TV-tilbud som VG TV og Dagbladet TV vil trolig ha flere daglige seere enn TV2s nyhetskanal. Den skal også vises på web, men det gjenstår å se om nettbrukerne er villige å betale det det koster når dagens gratistilbud stenges etter en uke. 

Det er nok andre grunner enn håpet om høye seertall til at TV 2 har lansert kanalen. Nyhetskanalen er blant annet en del av TV2s posisjonering i forhold til det digitale bakkenettet, og et uttrykk for et ønske om å etablere et komplett mediehus og å styrke TV 2s profil og troverdighet som seriøs nyhetsformidler. I teorien kan Nyhetskanalen i første omgang nå 600.000 seere med digitalt kabel- eller parabolmottak. Anslagene over hvor mange seere kanalen faktisk vil få, varierer sterkt. Enkelte bransjeanalytikere tror tallet kan bli så lavt som 10.000 - eller enda lavere. I Danmark hadde TV2 News 16.000 seere som toppnotering den siste uka i 2006.

Om en døgnkontinuerlig nyhetskanal etter en 25 år gammel TV-modell er riktig sted å putte TV2-aksjonærenes penger nå, er det, når alt kommer til alt, du som seer som bestemmer.