KOMMENTARER

Ladet stemning

Hele 34 000 elbiler krangler nå om et fåtall ladeplasser. Er manglende utbygging av infrastruktur i ferd med å kvele noe av rekkevidden.

LADEPLASS: En rekke elbiler av ulike merker står til lading på elbilparkeringen ved Aker Brygge i Oslo. Parkeringsplassen, som er forbeholdt elbiler, ble omtalt som verdens største av sitt slag da den åpnet i 2010. 
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
LADEPLASS: En rekke elbiler av ulike merker står til lading på elbilparkeringen ved Aker Brygge i Oslo. Parkeringsplassen, som er forbeholdt elbiler, ble omtalt som verdens største av sitt slag da den åpnet i 2010. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Bare i løpet av august ble det registrert 2028 elbiler (nye og bruktimporterte). Det er to og en halv gang så mange som i samme måned i fjor. Markedsandelen på 15,2 prosent kan sammenlignes med 6,0 i august 2013. Og allerede da snakket vi om et elbil-bonanza...

Totalt ruller det nå 34 000 elbiler på norske veier, og prognosene tyder på at vi vil nå 40 000 innen året er omme. Bare det siste året har elbil-bestanden økt med rundt 20 000 biler. Hvis denne takten fortsetter, vil målet om 50 000 elbiler innen 2017 nås allerede innen utløpet av neste år. Det er over to år før beregnet.

VW-importøren Harald A. Møller har som mål å selge hele 8000 elektriske Golfer i 2015. Om det skulle holde stikk, betyr det at den vil bli Norges klart mest solgte bil.

Men hvordan står det til med infrastrukturen? Hva skjer når alle disse elbilene trenger strøm? Når eierne har glemt å lade hjemme, eller når de skal litt lengre enn til og fra jobb og utenfor der det finnes muligheter for nødvendig påfyll?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer