LADEPLASS: En rekke elbiler av ulike merker står til lading på elbilparkeringen ved Aker Brygge i Oslo. Parkeringsplassen, som er forbeholdt elbiler, ble omtalt som verdens største av sitt slag da den åpnet i 2010. 
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
LADEPLASS: En rekke elbiler av ulike merker står til lading på elbilparkeringen ved Aker Brygge i Oslo. Parkeringsplassen, som er forbeholdt elbiler, ble omtalt som verdens største av sitt slag da den åpnet i 2010. Foto: Erlend Aas / NTB scanpixVis mer

Ladet stemning

Hele 34 000 elbiler krangler nå om et fåtall ladeplasser. Er manglende utbygging av infrastruktur i ferd med å kvele noe av rekkevidden.

Kommentar

Bare i løpet av august ble det registrert 2028 elbiler (nye og bruktimporterte). Det er to og en halv gang så mange som i samme måned i fjor. Markedsandelen på 15,2 prosent kan sammenlignes med 6,0 i august 2013. Og allerede da snakket vi om et elbil-bonanza...

Totalt ruller det nå 34 000 elbiler på norske veier, og prognosene tyder på at vi vil nå 40 000 innen året er omme. Bare det siste året har elbil-bestanden økt med rundt 20 000 biler. Hvis denne takten fortsetter, vil målet om 50 000 elbiler innen 2017 nås allerede innen utløpet av neste år. Det er over to år før beregnet.

VW-importøren Harald A. Møller har som mål å selge hele 8000 elektriske Golfer i 2015. Om det skulle holde stikk, betyr det at den vil bli Norges klart mest solgte bil.

Men hvordan står det til med infrastrukturen? Hva skjer når alle disse elbilene trenger strøm? Når eierne har glemt å lade hjemme, eller når de skal litt lengre enn til og fra jobb og utenfor der det finnes muligheter for nødvendig påfyll?

Jeg har nylig hatt et par elbil-opplevelser som har påført meg akutt angst. I min egen bil, som går på fossilt drivstoff, får jeg litt noia allerede når drivstofflampa mi begynner å lyse. Da har jeg som regel 12-15 mils rekkevidde igjen, men jeg skynder meg til en bensinstasjon for å fylle den opp i løpet av tre minutter. En ordinær elbil er fulltanket med tilsvarende rekkevidde. Dessuten tar det tid å fylle den opp.

Det betyr at en elbil-fører må planlegge. Så lenge man vet at man skal fra A til B (og har ledig stikkontakt) går det greit. Men idet man skal litt utenfor normaldistansen - eller det dukker opp et ærend utenfor store bysentra - er det akutt nød.

Transnova skal nå sette opp 40 nye ladepunkter for elbiler på landsbasis, men dette er langt fra nok for å holde tritt med den økte etterspørselen. I skrivende stund er det registrert 5428 ladepunkter, noe som bare er en marginal oppgang siden i fjor. Utbyggingen følger dermed ikke den voldsomme eksplosjonen i salget av elbiler. Den Store Jakten På Strøm er blitt mange bilisters nye spenningsmoment.

Alle ladepunktene er heller ikke såkalte hurtigladere. Og det hjelper definitivt ikke at disse ladepunktene er fordelt etter forskjellige type ladeløsninger. Noen av elbilene bruker CHAdeMO-kobling. Andre bruker Combo/CCS. Det betyr at om du kommer til en hurtigladestasjon som bare har CHAdeMo, mens du trenger Combo, så står du der. Heldigvis finnes det app’er som forteller hvilke stasjoner som har hva. Så lenge du har strøm på mobilen.

Men det største problemet: Det tar 20 minutter å fylle opp en elbil til maks 80 prosent, som er det hurtigladerne leverer. Og har du tre biler foran deg i køen ved den ene ladestasjonen som finnes, er det bare å beregne tid og finne nærmeste bensinstasjon som i det minste kan tilby litt vomfyll.

Jeg har også opplevd å komme til ladestasjoner som rett og slett ikke virker. Hvor teknikken eller selve betalingsløsningen har sviktet. Uttrykk som ladeangst og nødaggresjon kan herved innføres i norske bilisters ordforråd.

Det er spesielt i bysentrum at problemene er størst, og nå raser debatten blant brukerne. Mange velger nemlig å parkere på en gratis ladeplass med stikkontakten i - for så å gå på jobb.

Norsk Elbilforening går aktivt ut og ber brukere av elbiler om å dele broderlig: Ikke stå parkert på en ladeplass dersom du ikke har behov for å lade, eller etter at du er ferdig med ladingen, melder de i en oppfordring på sine nettsider, elbil.no.

Og oppfordringen er lett å forstå, for som en elbilist kommenterte: Da han var på Huk utenfor Oslo i sommer og hadde behov for å lade, var det helt fullt. Av de ti oppførte plassene stod det altså en elbil på alle, men det var bare to som hadde plugget inn kontakten…

Stemningen er i hvert fall i ferd med å bli ladet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook