DEBATT

Lærebøkene lever sitt eget liv, utenom menneskespråket

Sykepleien har utviklet en fagterminologi så stiv og unaturlig at det virker som om det aldri har vært gjennom verken menneskehoder eller menneskehender.

KRITISK TIL PENSUM: Pensum for sykepleiere består gjennomgående av en rundlogikk med en merkelig oppstyltet kansellistil, som preger store deler av sykepleieterminologien: «En intervensjon består av et navn, en definisjon og et sett med aktiviteter som indikerer hvilke tiltak og vurderinger som inngår i utførelsen av intervensjonen.» Her, en sykepleier i praktisk arbeid, på jobb ved Oslo Universitetssykehus, Radiumhospitalet i Oslo. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
KRITISK TIL PENSUM: Pensum for sykepleiere består gjennomgående av en rundlogikk med en merkelig oppstyltet kansellistil, som preger store deler av sykepleieterminologien: «En intervensjon består av et navn, en definisjon og et sett med aktiviteter som indikerer hvilke tiltak og vurderinger som inngår i utførelsen av intervensjonen.» Her, en sykepleier i praktisk arbeid, på jobb ved Oslo Universitetssykehus, Radiumhospitalet i Oslo. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Første gang jeg var i befatning med sykepleieutdanningen var for ti år siden, da en sykepleiervenninne skulle ta master. Hun hadde fått en oppgave der hun skulle bruke en sykepleieartikkel som dreide seg om kvalitativ forskning, fenomenologi og Habermas. Noe jeg i ettertid har skjønt at brorparten av sykepleieforskningen handler om. Min venninne forsto lite av både artikkelen og oppgaveformuleringen, og spurte om jeg kunne hjelpe. Artikkelen var ganske kaotisk; med lange setninger, krøkkete formuleringer, de mest snurrige fagtermer og tåkelegging av det essensielle. Sammen dissekerte vi språket, og fant ut hva som egentlig sto der. Jeg mente det var opplagt at veilederen var ute etter å vite om studentene forsto hva artikkelen dreide seg om, og at de kunne vise hvorfor den var viktig i sykepleiesammenheng. Jeg gav det famøse råd om at min venninne skulle svare med enkle og konkrete begrep.

Dette var tross alt en dreven klinisk sykepleier, som hadde innsikt i fagspråket.

Hun fikk tilbake oppgaven med svaret om at dette var ubrukelig – ikke pga innholdet, men fordi hun ikke hadde brukt fagterminologien i artikkelen. Hun lagde et nytt utkast, som var en ren avskrift av teksten, og som på ingen måte viste at hun hadde forstått hva hun skrev – noe hun strengt tatt heller ikke gjorde. Oppgaven ble like krøkkete og usammenhengende som artikkelen. Sensorene var fornøyd. Det var dette de ville ha.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer