HELLER LÆRERE ENN GRATIS PÆRE: «Skolemat er ikke løsningen på verken frafallsproblematikken eller for at for få elever lærer å lese og skrive godt nok», skriver innleggsforfatteren. Foto: Ole C.H. Thomassen
HELLER LÆRERE ENN GRATIS PÆRE: «Skolemat er ikke løsningen på verken frafallsproblematikken eller for at for få elever lærer å lese og skrive godt nok», skriver innleggsforfatteren. Foto: Ole C.H. ThomassenVis mer

Lærer foran pærer

Skolemat er ikke løsningen på verken frafallsproblematikken eller at for få elever lærer å lese og skrive godt nok.

Debattinnlegg

En god skolegang er det viktigste grunnlaget vi kan gi våre barn for at de skal mestre framtidas arbeids- og samfunnsliv. Jeg registrerer at Marie Nordsveen og Åsa Henriksen i Dagbladet 14. november ikke er enige i regjeringens standpunkt når det gjelder utdeling av frukt i skolen. Jeg mener vi må trekke et klart skille mellom hva som skal være skolens oppgave og hva som skal være foreldrenes oppgave. Skolen kan ikke gjøre alt, men skolen må gjøre det den er best på, nemlig undervisning.

Regjeringen vil satse på det viktigste først i skolen. Det viktigste for elevenes læring er gode lærere, ikke frukt og grønt. Derfor vil regjeringen avvikle ordningen og heller satse på lærernes kompetanse gjennom et storstilt lærerløft. Skolen har ansvaret for å gi elevene gode lærere, mens foreldrene har ansvaret for å gi barna en god matpakke. For å sette det litt på spissen: Du finner ikke hyllemetere med etter- og videreutdannede lærere på Rimi. Men du finner veldig mye frukt. Om regjeringen skal gjøre det viktigste, nemlig gi lærerne det faglige løftet de selv har bedt om, betyr det at foreldrene må ta ansvaret for å putte eplet i sekken til sine egne barn.

Skolemat er ikke løsningen på verken frafallsproblematikken eller at for få elever lærer å lese og skrive godt nok. Derimot er kompetente lærere svaret, og derfor prioriterer regjeringen dette foran andre tiltak. Det er nok en bred enighet om at frukt og grønt både er sundt og bra å spise. Uenigheten er om dette skal prioriteres over andre og mer effektive tiltak for å gi mer kunnskap i skolen.

For regjeringen er det viktigste å gi norske lærere det løftet de fortjener fordi gode lærere løfter alle elever. Regjeringen har foretatt et tydelig valg om å prioritere læreren. I vårt forslag til endringer i statsbudsjettet for 2014 styrker vi bevilgningene til etter- og videreutdanning av lærere med over 300 mill. kroner. Antallet lærere som fra høsten 2014 får videreutdanning innenfor den statlige videreutdanningsstrategien økes med totalt 750, til 2600 lærere. Dette er også det løftet de fire borgerlige partiene ga før valget og som velgerne sluttet opp om ved å gi et historisk sterkt flertall for Høyre, FrP, KrF og Venstre i Stortinget. Vi er i gang med å oppfylle løftene vi ga, nemlig å satse på det viktigste i skolen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook