Læreren er svaret

SKOLE: Dagbladet har i en artikkelserie de senere dagene belyst det finske skoleeventyret, og pekt på hvorfor finnene har en skole som rangeres som en av verdens beste. På lederplass 23. august oppfordrer Dagbladet derfor oss politikere til å «se til Finland» for å gjøre norsk skole enda bedre.

Å SE TIL Finland er noe jeg lenge har ivret for, og faktisk har oppfordret kunnskapsminister Djupedal til fra talerstolen på Venstres landsmøte i vår. Jeg registrerer at Djupedal har tatt meg på ordet og besøkt Finland for å lære om hvordan vår skole kan bli like god som finnenes. Dette er gledelig, og Djupedal hadde forhåpentligvis et like inspirerende besøk som jeg hadde da jeg besøkte våre naboer i juni. Jeg savner likevel et viktig element i Djupedals strategi, nemlig en ytterligere og målrettet satsing på lærerne. Tidsskriftet Economist beskrev tidligere i år forklaringen på Finlands skolesuksess med følgende setning: Lærere, lærere, lærere. For Venstre er det åpenbart at en ytterligere satsing på lærerne er ett av svarene på hvordan vi kan gjøre norsk skole enda bedre.

DEN GODE LÆRER er faglig trygg, profesjonell og en tydelig voksen. Høy kompetanse er nødvendig for at lærerne skal kunne utføre sin oppgave på en best mulig måte, og for at elevene skal ha høyest mulig læringsutbytte. Venstre har derfor foreslått å satse på systematisk etter- og videreutdanning for lærere gjennom et kompetanseår, der lærerne får permisjon for å ta videreutdanning eller for å praktisere i et annet relevant yrke. Samtidig har vi sagt at vi må gjøre allmennlærerutdanningen mer fagrettet og praksisnær. Jeg tror også at vi bør utvide denne til fem år, blant annet inspirert av det finske systemet.De viktigste stikkordene for en god skole er systematisk satsing på kompetanse, kombinert med å gi lærerne tillit og frihet. Jeg er ikke sikker på om det er SV som vil stå i spissen for en slik utvikling.