HØYSKOLER:  Bør får lærerløft, skriver Martin Furland.  Foto: Frank May / NTB Scanpix
HØYSKOLER: Bør får lærerløft, skriver Martin Furland. Foto: Frank May / NTB ScanpixVis mer

Lærernes lærere må være gode

Kvaliteten på lærerhøyskolene er ikke god nok.

Meninger

Regjeringen skal ha ros for å prøve. De skal ha ros for at de ønsker en bedre skole, og at de setter inn tiltak for å gjøre dette. Om jeg tror at disse tiltakene vil fungere, har jeg verken erfaring eller nok kompetanse til å uttale meg om, i alle fall ikke om alle. Likevel finner jeg det merkverdig at det er her de velger å gripe fatt i problemet.

Jeg skal bli lærer. Jeg studerer på mitt andre år for å nå dette målet, og å ta mastergrad er en selvfølge for meg. Derfor har jeg naturligvis ingen problemer med innføringen av femårig skole for lærerstudenter, og jeg mener det er positivt med krav om 60 studiepoeng i fagene man skal undervise i på ungdomsskolen.

Det jeg ser på som problematisk er at selv om 60 studiepoeng i norsk, engelsk eller matematikk ser både flott og imponerende ut på papiret, så sier det lite om hvilken kvalitet det er på undervisningen jeg som lærerstudent har fått.

Kan det være en idé å se på lærerne som skal lære våre nye lærere hvordan de skal undervise? Dersom jeg sitter daglig på høgskolen og ser på at en lærer leser ordrett av en PowerPoint og sliter med å svare på elementære spørsmål om faget sitt, gir det meg et godt grunnlag for den dagen jeg skal undervise?

Jeg har opplevd å ha undervisning i presentasjonsteknikk hvor læreren forteller uten mimikk, uten kroppsspråk og med en stemme som kan få den mest kafferusede studenten til å gå inn i et 45 minutter langt koma. Jeg har opplevd forelesninger om variert undervisning som har hatt en så stor mangel på variasjon at man begynner å fundere på om læreren er sarkastisk.

Det skal sies at jeg har møtt gode lærere i løpet av min tid på høgskolen. Jeg har møtt lærere som har imponert meg og inspirert meg på en slik måte at jeg tenker at det er en slik lærer jeg vil bli. Lærere med en så inngående og vid kunnskap om sine fag, at man blir like forbløffet hver gang.

Undervisningstimer som gjør at bursdager, jul og verdens skilpaddedag blir kjipe dager til sammenligning. Dette er dessverre ikke normalen. Vanligvis er det omvendt.

Kjære regjering. Før dere gjør drastiske endringer på lærerutdanningen. Vær så snill å se på hva som kan forbedres på høgskolenivå!

Det er positivt med lengre utdanning, og å stille krav til nye studenters kompetanse er heller ikke en uting. Likevel er det slik at uansett hvor lenge vi studerer, og hvor gode karakterer vi har når vi begynner på lærerutdanningen, har det lite å si dersom vi har fem år med lav kvalitet på undervisningen.

Jeg ønsker meg et lærerløft, og jeg vil ha det på høgskolenivå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook